חתיכת שבוע

חתיכת שבוע

/// הבעיה באוצר אינה ההתפטרויות, אלא ראש הממשלה /// בג"ץ ההפגנות מראה שעוד קשה לשקר לבית המשפט /// העשירים התעשרו מהקורונה /// דיסני משנה סדרי עולם

התפטרות מנכ"לית האוצר

היא לא הבעיה

קצת יותר מחודש אחרי התפטרותו של הממונה על התקציבים שאול מרידור, התפטרה גם מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר־אייל. מרידור עזב בזעם עם מכתב האשמות חריף, טרנר־אייל פרשה בשקט. ובכל זאת, בתום ארבעה חודשים בלבד במשרד, פרישתה עוררה לא פחות ביקורת. למה בעצם? המינוי שלה היה פרסונלי — היא ליוותה את השר ישראל כ"ץ גם במשרד התחבורה — ובמהלך כהונתה הקצרה השתדלה לשמור על יחסים תקינים עם פטרונה. חטאה העיקרי היה ש"העזה" להגן על אנשי האוצר מול מתקפות חסרות תקדים מצד ראש הממשלה ושופריו, שכינו אותם בין השאר "מחבלים". מאותו רגע נגזר דינה. טרנר־אייל גילתה שכאשר השר וראש הממשלה רוצים משרד של עושי דברם, הנאמנות שהפגינה עד כה רחוקה מלהספיק. לכן הליכתה עוררה כל כך הרבה דרמה וביקורת: היא הבהירה שאין עוד משקל לפרסונה, לכישורים או אפילו לעבר המשותף. רק מידת הכניעות תכריע. ולכן גם זהות המנכ"ל הבא חסרת משמעות.

/// עמרי מילמן

בג"ץ ההפגנות

לא נתונים ולא נעליים

השבוע התבררה תועלת שעוד נותרה בבג"ץ: המדינה עדיין נזהרת מלשקר לשופטים באולם. בדיון על המחאה הודה נציג המדינה שאין לו מידע על הדבקות בהפגנות. לא מפיצי מחלות, לא מדגרת קורונה ולא נעליים. או ליתר דיוק — לא נעליים ולא נתונים. זה הכעיס את נשיאת בית המשפט אסתר חיות, שאמרה: "הנזק שנגרם הוא מאוד משמעותי למול תועלת לא ברורה".

נכון שהמדינה שמרה לעצמה את הכוח להגביל שוב את ההפגנות. משפטית, אי אפשר לכבול את ידיה לגמרי, ואפילו העותרים הכירו באפשרות שהאבולה או נגיף עוצמתי יותר, חס וחלילה, יכולים להצדיק השעיה של הפגנות. אבל בג"ץ הבהיר את גבולות ההגבלות. את עיקר הקרדיט, בכל זאת, יש לזקוף לזכות המפגינים: הם אלה שלימדו את הממשלה ואת המשטרה את חשיבות הזכות למחות.

/// משה גורלי

העשירים מתעשרים

השינוי לא הגיע

בתחילת משבר הקורונה, בתוך החושך של הפחד הבריאותי והחרדות הכלכליות, היה ניצוץ אחד של אופטימיות. הוא נולד מתוך מחשבה כי מדובר בתזוזה טקטונית אדירה שיכולה לחולל שינוי מהפכני ולצמצם את הפערים באוכלוסייה, כפי שעשו מלחמות העולם. כי אם "מכבים" הכל, ואם הממשלה מזרימה כסף, למה לא להתחיל אחרת?

אלא שנתונים טריים מראים שההשפעה הפוכה. לפי דוח של הבנק השוויצרי UBS, דווקא בצל הקורונה עושרם המצטבר של המיליארדרים בעולם חצה לראשונה את רף ה־10 טריליון דולר. וזה קרה בזכות המשבר והתערבות הממשלות. הטריליונים שהוזרמו כדי למנוע קריסה של השווקים הפיננסיים הקפיצו אותם, והרווחים זרמו לכיסי העשירים. למעשה, עושרם גדל בקצב המהיר אי פעם, ובין אפריל ליולי הוא זינק ב־27%, שהם כ־2 טריליון דולר (כמה אירוני — כמעט כמו היקף חבילת הסיוע האמריקאית). עוד אפשר לתקן את זה: מעתה והלאה, גם אם הסיוע יהיה רחב כל כך, צריך לדאוג שהוא ימומן ממסים מוגברים על העשירים.

/// סופי שולמן

דיסני נסוגה מהקולנוע

מהפכת הספה

"אנחנו רוצים שהצרכנים ינחו אותנו בנוגע לדרך שבה הם מעדיפים לצרוך תוכן", אמר השבוע בוב צ'פק, המנכ״ל הטרי של דיסני, כשהכריז שהחברה תעבור רה־אורגניזציה כדי להתמקד בתוכן לשירותי הסטרימינג במקום לבתי הקולנוע. אחרי חצי שנה של בתי קולנוע סגורים ושנים של דעיכת הבילוי הזה, זה צעד שנראה מתבקש, ובכל זאת אין לנו דרך לתאר כעת את עומק השינוי שהוא יחולל. כי דיסני, שכוללת למעשה חמישה אולפנים, כולל פיקסאר ומארוול, היא מגדלור הוליוודי, והיא קובעת את סדרי העולם בבתי הקולנוע, ואצל הצופים. זה ישפיע כמובן על התוכן — קשה לכסות הפקה של 200 מיליון דולר באמצעות הסטרימינג, וההכנסות מהקרנות של שוברי קופות בקולנוע עדיין היו פקטור משמעותי בשיקולים האמנותיים של יצירת הסרט. מעבר לכך, זה ישפיע גם על הכיס שלנו. דיסני לא תעבור כמובן להפקות בשקל וחצי, אבל אם היא תתחיל להזרים תוכן חדש לשירותי הסטרימינג שלה, היא כנראה תגבה עליו יותר כסף (כפי שעל הגרסה החדשה ל"מולאן" גבתה לאחרונה תשלום נוסף). בניגוד לדבריו של צ'פק, היא זו שתנחה את הצרכנים איך לצרוך תוכן, ולא להפך.

/// הגר רבט

מילת השבוע

//

דור סער־מן

הבלגן במשרד מעורר אסוציאציות קדומות למילה "אוצר"

הכאוס במשרד האוצר גובר: עוד ועוד בכירים מתפטרים, אין תהליכי עבודה מסודרים דווקא בעיצומו של משבר, והכל מוכפף לרצונו ולגחמותיו של ראש הממשלה, באמצעות מי שמצדיק יותר מאי פעם את הכינוי שנתן אברהם שלונסקי ב"עוץ לי גוץ לי", שַׂרוֹצָר.

במובן מסוים, כל זה מחזיר את ה"אוצר" לדימוי המקורי. לא כאיזה מטמון שצריך לחפש במסע מגניב עם מפה קסומה, אלא כמאגר מטבעות זהב שנבל מהאגדות שומר עליו או מחלק אותו כראות עיניו. במשך שנים משרד האוצר נתפס כמקום ביורוקרטי, עמוס מספרים, חסר רגשות, שבו "נערי האוצר" אינם הרפתקנים שובבים אלא פקידים אפורים עם חיבה לגרפים. אבל היו בו גם נוהלי עבודה, תכנון ארוך טווח, שאיפה לתקציב מאוזן. ועכשיו ראש הממשלה מתייחס למשרד האוצר כמו אל מערה סודית שבה הוא שומר את הונו האישי ומנהל אותו לפי האינטרסים שלו, מונע אותו מהזקוקים לו או מפזר מטבעות על הציבור. כדי להגיע לאוצר הקסום הזה לא צריך להביס מפלצות אימתניות או מומיות, רק לשרוד ראיונות ב"אופירה וברקוביץ'". אבל זה אפשרי רק למקורבים, ששוב ושוב מנסים למכור לנו שהקש הוא זהב. שאר הנתינים לא יכולים לחלום על שום אי מטמון, הם כלואים באי השדים.