ארנונה

המס היחיד שממשיך לעלות ולעלות

עמרי מילמן

 

21מיליארד שקלההכנסות מארנונה של כלל הרשויות בכל שנה עולה מס הארנונה על פי מדד קבוע, מיושן ולא מדויק. בנוסף עשרות רשויות מבקשות ומקבלות אישור משר האוצר ומשר הפנים לייקר עוד את הארנונה. למרות המחאה הציבורית סביב עיוותי הארנונה, שינוי הנוסחה שלה הוא מוקש פוליטי קשה לפירוק.

אם בשנת 2006 קיבלתם חשבון ארנונה של 4,000 שקל, כמה תשלמו בשנה הבאה?

לפי שיעור העדכון הממוצע בישראל

 

4,92520164,86320154,82720144,10920074,67020134,56520124,42820114,36720104,29620094,1092008

נסו לנחש

איזו עירייה ביקשה להעלות את הארנונה שמשלמים תושביה ב-10% ב-2015?

20%+

איזו מהערים הבאות נותנת לתושבים שלה הכי הרבה הנחות (נכון ל-2013)?

איזו מהרשויות המקומיות הבאות ביקשה השנה דווקא להפחית את הארנונה למגורים שמשלמים התושבים?

"הודות" למנגנון העדכון האוטומטי והמיושן של הארנונה גם השנה החשבון של כולנו (כמעט) גדל לפחות ב-0.75%. בשנה הבאה הארנונה תוסיף ותגדל ב-1.27%.

 

אפשר להתנחם בעובדה שב-2015 לא אושרה שום העלאה חריגה בארנונה, מכיוון שבממשלה פחדו להרגיז את הציבור לקראת הבחירות. ואולם, בעיני ראשי הרשויות הדבר מצא חן קצת פחות, והם נאלצו להגיש שוב את בקשות העלאת הארנונה ל-2016. האישורים יינתנו עד סוף השנה, ורק אז יגלה כל אחד מאיתנו איך ייראה חשבון הארנונה שלו ב-2016.

 

שר הפנים סילבן שלום כבר ביקש מהמשרד שלו לבחון את העיוותים השונים של חישובי הארנונה מתוך כוונה לעשות רפורמה בנושא. אלא שכל שינוי, קטן או גדול, יהיה מסובך פוליטית וקשה ליישום. כאן המבחן האמיתי של שר הפנים: האם הוא יצליח להסדיר את מס הארנונה ולהגדיר סל שירותים בסיסי שהתושב יקבל עבורו?

 

בשורה התחתונה

הטייס האוטומטי שמעלה לנו את הארנונה לא באמת משקף את העלייה בהוצאות הרשויות

1

 

המנגנון הסבוך של העלאת הארנונה בשילוב חוסר השקיפות של הרשויות ומשרד הפנים מונעים מאיתנו להבין אם הגדלת חשבון הארנונה שלנו מוצדקת

2

 

אם אי פעם היינו קרובים לשינוי שיטת הארנונה, הרי שזה עכשיו. זה עוד לא קורה, אבל  הסימנים לאפשרות שינוי ממשית כבר כאן

3