שביל הבריחה

שביל הבריחה

20 אנשים בוחרים 20 מקומות מפלט שבהם אפשר לנשום אחרת, להירגע, לבהות, אפילו להעז לחלום.

פרויקט אסקפיסטי לשנה טובה יותר

20 אנשים בוחרים 20 מקומות מפלט שבהם אפשר לנשום אחרת, להירגע, לבהות, אפילו להעז לחלום.

פרויקט אסקפיסטי לשנה טובה יותר

עיצוב וצילום: ארטיום סטרוסטין | עריכת וידיאו: איתמר פוליבודה

עיצוב וצילום: ארטיום סטרוסטין
עריכת וידיאו: איתמר פוליבודה

מוסף כלכליסט | 14.09.23

מבקשי מפלט

עיר זרה, ספסל בגינה, גג הבניין, הבר, הקפה, הפארק: 20 אנשים בוחרים את המקומות שמאפשרים להם לנשום, והופכים את חייהם לקצת יותר טובים

המקום עושה את האדם. לפעמים זה עד כדי כך פשוט: בכל מרחב פיזי את קצת אחרת. בטח אם את אשה. את אדם מסוים כשאת נקלעת לשכונה שבה גדלת, ואדם אחר אם נכנסת מבעד לשערי התיכון שלך. משהו בך מתכווץ כשאת עולה לאוטובוס דחוק, ומשהו מתרחב אם את זוכה להגיע שוב למקום שבו בילית חופשה נהדרת, או סתם יום מוצלח במיוחד. וכך זה נמשך עוד ועוד. המקום — העיר, השכונה, הרחוב, הבניין, ההר, החוף — שלתוכו את צועדת משפיע על שפת הגוף שלך, על מה שעובר בראש, על המערך הנפשי כרגע. הוא משנה את מי שאת עכשיו, כפי ששינה בעבר, כפי שישנה בעתיד.

ובתוך כל זה, יש מקומות שהשפעתם מרפאה, לא פחות. ברגע שמגיעים אליהם פתאום אפשר לנשום אחרת. ואולי — אפשר סוף סוף לנשום. הם פועלים כמו כישוף.

לפעמים יש לזה הסבר ושורשים ידועים, לפעמים זה לא ברור. למה דווקא בית הקפה הזה או הנוף ההוא או פינת הרחוב הזאת עושים לי כל כך טוב? מאיזה זיכרון מודחק או סצנה מסרט או שבריר חלום כל זה נולד?

לא תמיד זה משנה. העיקר שהם מפלט. העיקר שאפשר לחזור אליהם מתי שמצליחים, או לפחות לדעת שהם שם, קיימים בעולם. לפעמים המקום פשוט יצר לעצמו מרחב כמעט ממשי אצלנו עמוק בפנים, ומספיק לחשוב עליו כדי להיות בו. ואולי אפילו לא לחשוב עליו, רק עצם הידיעה שהוא קיים כבר מספקת קצת שקט שאנחנו לוקחים איתנו לכל מקום.

זה המון. וזה מה שחיפשנו: ביקשנו לשמוע מאנשים מה המקומות שמעניקים להם את החסד הזה. והם פתחו לנו את הדלת, למקום ולנפש. נכנסנו איתם, וקיבלנו גיליון שכולו מפלט.

שתהיה שנה טובה.

אדוה קיזלשטיין

עורכת הפרויקט: אדוה קיזלשטיין | עיצוב הפרויקט: ארטיום סטרוסטין, מעצבת אחראית: דורית שוחט | עיצוב המהדורה הדיגיטלית: נעם תמרי, ארטיום סטרוסטין | הפקה: הילה דביר ממן

צילום: יונתן בלום

רותי רוסו

שפית ועיתונאית אוכל

מרחבי השמאטע: הכפר, החוף, הגג

לפני כמה שבועות הגיע אלינו שליח. הייתי לבד בבית, במכנסוני טריקו קצרצרים בני 200, גופייה ישנה שגדולה עליי בשלוש מידות ושיער האגריד פרוע. אבל הוא צלצל שוב ושוב, ונאלצתי לפתוח. רק חריץ בדלת, "בגלל החתול". הושטתי יד, לקחתי את החבילה, אבל הוא הספיק להביט בי וקרא: "רותי! אפשר סלפי? אשתי תתעלף". זה היה בעיקר מצחיק, וחשבתי על אשתו, שתראה את התמונה ותנסה להבין מי זאת הפרועה המופתעת לצד בן זוגה המחייך. אצלי במשפחה צחקו שאני צריכה להתחיל להתלבש גם בבית במידה מינימלית של הקפדה. אין סיכוי שזה יקרה.

ולא רק בבית. מצאתי שהמקומות שאני הכי אוהבת בעולם, אלה שנוסכים בי שקט פנימי ומצליחים לכבות את הסטורי האינטנסיבי של החיים, נמדדים בדיוק כך, לפי מדד השמאטע: עד כמה אני מרשה לעצמי להסתובב בהם בחולצה גזורה מהתיכון וטרנינג נעים עם חור שכבר ראה דבר או שניים. אלה תמיד יהיו מקומות לא צרכניים במהותם, אף פעם לא בירה אירופית או מטרופולין נחשבת, אין בהם שופינג כפייתי ושוכחים בהם מקיומן של רשתות חברתיות. הם מבוססים על אפס שיפוטיות (הנה הפיכה שיפוטית שכולנו נתמוך בה!).

המקומות שנוסכים בי שקט ומצליחים לכבות את הסטורי האינטנסיבי של החיים נמדדים בעד כמה אני מרשה לעצמי להסתובב בהם בחולצה גזורה מהתיכון וטרנינג נעים עם חור

ואלה המקומות בצמרת דירוג השמאטע הרשמי שלי:

• עמק אאוסטה, איטליה: זה אזור לא מתויר ולא מגניב. הניב המקומי צרפתי, הגבינה מצחינה, והמסעדה הקטנה הטובה בכפר תמיד סגורה. אבל יש אלפים, קריר בקיץ, ולא יקר, אני חוזרת לשם בכל הזדמנות. זה לא המקום לסשן תמונות טוסקניות עם מטפחת יפה ומשקפי שמש, זה המקום ללבוש בו את אותו ג'ינס ארבעה ימים, לבהות, לקרוא, לרמות את הילדות ב"שבץ נא".

• חוף נחשולים, ישראל: כבר 20 שנה אנחנו נוסעים לשם, כל המשפחה, אחרי שהעונה נגמרת. וכולנו סופרים את הדקות עד החופשה, סופ"ש שבו לכל השופוני אחראי הטבע. החדרים והמתקנים בסיסיים, אבל הימים שם ארוכים, וכולם לובשים את אותו בגד ים לא ברזילאי מהבוקר עד הערב, כולל בשנ"צ.

• הגג של הבניין, תל אביב: עד הקורונה הגג היה מחסן רהיטים, דודים ואנטנות. בסגר הראשון פינינו הכל והוא נהפך, כבמטה קסם, לסתם גג בטון מפויח ללא נוף. אבל הבאנו כיסאות, והעלינו יין ואוכל, ופתאום הכרנו את השכנים, שכמונו נשארו באותה פיג'מה שבוע רצוף. זה שינה את הבניין לתמיד: מאז אנחנו חוזרים לגג, מקומות שונות, בהרכבים שונים. אין בו כלום, ובכל זאת הוא מצע טוב לחברות טובה, והוא המפלט הכי זמין, הכי קרוב, בלי לנסוע לשום חוף או לטוס רחוק. מקום ראשון במדד השמאטע.

צילום: אדוארד קפרוב

אלון אולארצ'יק

מוזיקאי

הקפה הקטן בנמל יפו

בקצה הצפוני של נמל יפו יש מעין קיוסק/בית קפה, כזה שמוכרים בו כל מיני משקאות חמים ומשקאות קלים וגם עוגות וסנדוויצ'ים קטנים. מגיעים לפני שקיעת השמש, מזמינים מה שרוצים, ואז יושבים על כיסאות גבוהים בצדה השני של הדרך, ובוהים בים. והים, כידוע, כל הזמן משתנה. לפעמים יונים באות לגנוב את העוגה שהזמנו, ואז מגרשים אותן קצת. זו דרך מצוינת לקחת פסק זמן מהרכבת הדוהרת של החיים בלי לטוס למרחקים. ובכלל, אני מאוד אוהב את יפו עכשיו.

לאורה ריבלין

שחקנית

מאני, יוון

יוון. דרום־דרום יוון, באצבע הכי דרומית של יוון. מאני נקרא האזור. אין כמעט תיירים, אין מה לקנות. יש הרים גבוהים, סלעים ענקיים, נוף קצת בראשיתי. הבנייה, גם החדשה )ואין הרבה כזו(, נאמנה לצורת הבנייה מלפני מאות שנים — אבנים אפורות וחלונות לא גדולים, דומים לצריחים, שנבנו כהגנה, כי זו הנקודה הכי דרומית באירופה. כרמי זיתים, עצי תאנה, שיחי סברס, וים חבל על הזמן.

חמש פעמים כבר ביקרתי שם, שלוש פעמים עם בעלי ופעמיים עם חברים טובים. אין לי שום צורך לחפש או לנסוע רחוק יותר. לא האיים המלדיביים, סיישל או הוואי. מאני מספיקה לי. ואני חוזרת שוב ושוב לאותו מלון משפחתי, שבעליו כבר ביקרו אותנו פעמיים בארץ ואפילו הגיעו לפריז לראות את ההצגה "כולם ציפורים", כששיחקתי בתיאטרון הלאומי שם.

אני משתדלת לנסוע לשבועיים לפחות, וכל כך משתדלת שזה יצמח לחודש. לקרוא, להיות, לחלום, לכתוב מה שלא מוכרחים. לפנות ערב לבחור חוף, לשחות רחוק — הכי רחוק שהחברים מרשים לי, כי הם נלחצים שלא אחזור — ובערב לשבת בחצר של המלון שעל ההר, להשקיף על הנוף, לפטפט, לאכול, לשתות יין או אוזו. הכי פשוט שיש.

דור סער־מן

היסטוריון ומגיש פודקאסטים

הירידה לדיוטי פרי, טרמינל 3, נתב"ג

צילום: אוראל כהן

יש הרבה מקומות שאני אוהב בישראל של מטה, אבל יש מקום אחד שלוקח אותי עוד קצת למטה, במורד, ואז מרומם אותי ממש. הוא נמצא בישראל, אבל אם הגעתם אליו אתם רשומים כמי שכבר לא כאן. זה המסדרון ההוא, בנתב"ג, שאליו יוצאים רגע אחרי שמחתימים את הדרכונים, ושבו צועדים לדיוטי פרי, אל הכיכר עם המפל. משמאל יש תערוכה מתחלפת, מימין אני של העתיד, זה שחוזר לארץ, אבל לא צריך לחשוב על זה עכשיו, ומלפנים — מלפנים כל העולם, וזה עושה אותי מאושר.

לא רק משום שעצם היציאה מהארץ עושה טוב,  אלא גם כי המסדרון הוא הרגע המושלם ביותר בחופשה. השארתי מאחוריי את משא הצרות ועומס הבעיות, את המתח של הנסיעה לנתב"ג, הפרוצדורות, התורים, הבדיקות. כבר קיבלתי את כרטיס הנייר המוזר שפותח את השער, ואני עוד לא עסוק בכל מה שבא אחרי — המתנה ממושכת, טיסה מלחיצה, נחיתה, תורים שם, לתפוס מונית, להגיע למלון, מה יש לאכול מה עושים מחר כמה זמן נשאר. כל זה איננו. יש רק תחושה מדהימה טהורה. נחת שאין לי בשום מקום אחר. שקט לי בראש, גם אם יש מאות אנשים מסביבי (וזה יכול לקרות, אגב, רק בטרמינל 3, ויסלח לי טרמינל 1; אומנם גם הוא מוביל לחופשה, אבל האווירה בו היא איכשהו "זכית בפרס של דודו טופז, ארוחת בורגראנץ' ספרדי מתנת קלאב הוטל לוטרקי יוון").

כאן החופשה היא המושלמת ביותר, סך כל הציפיות והתקוות והפוטנציאל שמחכה להתממש, בלי המתח והעיכובים והתיזוזים. היא זיקוק של חסד שלא יהיה עוד כמוהו

עכשיו אני יכול לחשוב רק על הטוב שהחופשה מבטיחה לי. כמעט מריח את ארוחות הבוקר המיוחדות, מדמיין את התערוכות שאני הולך לראות, נושם אוויר של עיר אחרת, העור מתמסר לרוח לא מוכרת, מחשבות על החופשה מתערבבות בזיכרונות אמיתיים או בדויים של זרים שראיתי בסרטים או קראתי בספרים, החיים שלי מתמזגים עם חיים של אחרים. עוד רגע אחד, מעבר לכיכר. כי העולם גדול־גדול, אפשר לראות בו את הכל! וכולו כבר פועם בי כאן, במסדרון. סך כל הציפיות והתקוות והפוטנציאל שמחכה להתממש, בין התערוכה המתחלפת לפנים הנפולות, המותשות, של אלה שחוזרים.

מובן שכשאגיע לכיכר הדיוטי הרגע הזה יחלוף. שוב אזכר כמה הכל יקר אפילו בלי המע"מ, שוב אצטרך לחכות, מוקף ישראלים, שוב יהיו תורים ועיכובים ועצבים, ובמטוס יהיה צפוף ורועש ואחר כך כל הלחץ שבא, גם הוא, עם המחשבה על עיר זרה (היום הראשון בחופשה הוא הרי בעיקר יום של תיזוזים). כן, יהיו בהמשך גם רגעים מדהימים, מהשנייה שהמטוס ניתק מהקרקע ועד פינת הרחוב הקטנה ההיא שאיקלע אליה לגמרי בטעות ותהיה כולה מראית הדז'ה וו, כי כבר הייתי בה, או חלמתי אותה, או חייתי לידה בגלגול קודם. יהיו ימים שלא אשכח, וגם יהיו סתם ימים או ימים קשים. יהיה הכל, כמו בחיים, כמו במציאות. ומהמציאות כבר אין לי ציפיות.

לכן שום דבר לא יהיה כמו הרגע ההוא במסדרון בנתב"ג, רגע לימינאלי שהוא זיקוק של חסד, שבו כל הטוב עוד לפניי, ואני אבין בדיוק למה התכוון חנוך לוין כשכתב: "שוב לא יהיה לי רגע כמו הרגע שלפני".

צילום: יונתן בלום

טדי נגוסה

ראפר

פארק החורשות, תל אביב

בשנתיים האחרונות אני גר בתל אביב. עברתי אליה מהבית של ההורים שלי, בלוד, ולקח לי רגע להתרגל לשגרה כאן, לקצב המהיר של החיים.

בשנה האחרונה עשיתי עבודה פנימית והתאמנתי בלהיות נוכח. הפסקתי לעשן — זה אולי הדבר שהכי אהבתי לעשות בזמני הפנוי, אז ההפסקה לא רק השפיעה לטובה על הערנות שלי, אלא גם פינתה לי הרבה זמן לעצמי. התחלתי למלא אותו בהליכות לפארק החורשות, שקרוב לדירה שלי.

אני יוצא לשם בכל בוקר, ואף פעם לא יודע מה אמצא בדרך. כבר ביציאה מהרחוב שלי אני רואה מדרכה מלוכלכת; היא נשארת מלוכלכת גם אחרי שרכב הניקיון העירוני שוטף אותה. יש לכלוך שלא יורד. ואז אני חוצה את הכביש הסואן ונושם לרווחה, כי אני יודע שעכשיו אני הולך להיות מוקף בעצים הירוקים והגדולים של הפארק.

הרבה נשמות אבודות מגיעות לשם לנוח. אני רואה זקנים שקמים מוקדם עם שקיות של לחם ישן, ואני רואה ציפורים שמחכות להם כדי לאכול את ארוחת הבוקר שלהן. אני רואה את ההומלסים הקבועים של הפארק, אלה שאני כבר מזהה, ולפעמים גם פרצופים חדשים. אני רואה אנשים שקמים להתאמן, ורוכבי אופניים ששועטים במהירות על השביל המסומן. בימים מיוחדים אני רואה טווס שקופץ מעל החומה של הכנסייה הרוסית ויוצא לסיבוב דאווין.

אני מקיף את כל הפארק וחוזר דרך מגרש הכדורגל וגן השעשועים, שבשעות האלה של הבוקר עדיין ריק מילדים, חוצה שוב את הכביש הסואן, וחוזר אל הרחוב שלי, אל הדירה שלי. אולי זה לא מקום המפלט שלי, אלא טיול המפלט שלי, אבל אולי זה בכלל לא מפלט, זו חזרה. אולי ככה אני חוזר אל עצמי.

תמיר בר

שחקן, קומיקאי ומוזיקאי

מדרשת בן־גוריון, שדה בוקר

צילום: דרור פז

אני אוהב לרדת לשדה בוקר, לשבת עם דודה שלי שוש זגורי. אנחנו יושבים בבית שלה, שותים תה ומדברים, או יוצאים להליכה, לראות את ההרים. אני מסתכל על היעלים מסתובבים במדרשה, מרגיש את החום הכבד והיבש, ונותן לו להזכיר לי שאני יצור מדברי. ביליתי שם חופשים גדולים שלמים, ומשהו בחום הלוהט הזה של המדבר נעים לי. משהו בקצב של המקום נכון לי. משהו באדיבות של השכנים שאומרים לך שלום משמח אותי. זה המקום שלי, ואני לא מבקר בו מספיק.

צילום: אוראל כהן

ענת זלצר

יוצרת דוקומנטרית

בריכת גורדון, תל אביב

זמן: גדלתי בתל אביב, והכרתי את בריכת גורדון "הישנה" מילדותי. אני עדיין זוכרת את הפעם הראשונה שבה שחיתי לגמרי לבד; זה היה שם. הייתי בת 8. תמיד ידעתי שאני אוהבת לשחות, שאחזור לשחות, אבל רק בגיל 49 נתתי לעצמי מתנה, ולמדתי לשחות חתירה. גורדון היתה אז בשיפוצים ועבר עוד זמן עד שהגעתי אליה, אבל עכשיו אני כאן, כבר בערך 12 שנה, בקיץ, בחורף, בשחייה של 45-35 דקות או בהתעמלות מיוחדת במים. אני מגיעה חמש פעמים בשבוע, ובתקופות עמוסות, כשאני מגיעה פחות — פחות טוב לי.

המקום הזה עשה תיקון גדול בחיי. תיקון בקשר שלי עם הגוף, בקשר שלי עם עצמי. ולפעמים הוא מאפשר לי דיאלוג פנימי שאין לי במקום אחר. כשמגיעים לשחייה טרודים, המחשבות יכולות להתחפר בתוך עצמן, ויוצאים מהמים טרודים. אבל לפעמים המים גם מבריחים את המחשבות, ולפעמים הם מעוררים את הדיאלוג הפנימי הזה, מביאים רעיונות, פותרים בעיות.

זרים ששומעים שיחות של גורדוניסטים לא מבינים על מה אנחנו מדברים: "איזה מים היו היום, אה?", "כן, איזה מים...". השאלה איזה מים היו לך בבריכה בבוקר היא אחד הדברים הכי חשובים בכל היום שלך

מים: כי יש משהו במים האלה. אני כבר לא יכולה לשחות בשום בריכה אחרת, רק במי מלח, בים או כאן. בעיקר כאן. השילוב הזה, של המים והמלח והרעננות והשקיפות והמגע המיוחד — לא קיים בשום מקום. כשנכנסים למים האלה התחושה היא של טבילה. היא משחררת, היא מרגיעה, היא מלמדת אותנו להרגיש את הניואנסים של המים. בכל פעם זה שיר אחר.

אנשים מבחוץ ששומעים שיחות של גורדוניסטים לא מבינים על מה אנחנו מדברים: "איזה מים היו היום, אה?", "כן, איזה מים...". כי יש הבדל במים. יש הבדל בין המים הטריים של הבוקר למים של הערב, יש הבדל בין הימים, יש אנשים שיגידו לך ש"המים היום שמפניה", והשאלה איזה מים היו לך בבריכה בבוקר היא אחד הדברים הכי חשובים בכל היום שלך.

אנשים: במשך שנים הסתכלתי על אנשים ששוחים פה ורציתי גם, עד שצילמתי במקום חלק מסרט דוקומנטרי — והבנתי שהגיע הזמן, שאני צריכה לחזור לגורדון. ובעקבותיי באו בן הזוג שלי, ואח שלי, וחברה טובה אחרת, הצלמת גליה גור זאב, שבמידה רבה הכניסה אותי לעולם השחייה, וגם תיעדה את הבריכה. היום כולנו כאן, ואיתנו מגוון של אנשים. אני כבר מכירה הרבה מהם, בני כל הגילים — אלה ששוחים, אלה שטובלים, אלה שבקבוצת ההתעמלות שלנו. קהילה.

לפעמים כשאני חושבת על השנים הבאות אני מבינה שאני צריכה לגור ליד הבריכה, או שאני מוטרדת פתאום מהבנייה בכיכר אתרים וממה שהיא תעשה לבריכה, או חוששת שלא תמיד יהיו מספיק מנויים כדי שימשיכו להפעיל את הבריכה... זה החלק של בריכת גורדון בחיים שלי, היא עד כדי כך משמעותית לי.

צילום: ג'מאל עוואד

נוף עתאמנה

שפית

בית הנופש ברוואבי

החלום שלי בשנים האחרונות היה לקנות בית נופש, שיהיה מקום מפלט עבורי ועבור משפחתי. רבים מחבריי ומכריי קנו בתים כאלה בטורקיה, באיטליה, ביוון או במקומות אחרים, והם אכן נהנים מנסיעה לשם פעם או פעמיים בשנה. אבל אני רציתי מפלט שאוכל ליהנות ממנו לעתים יותר תכופות, וביעד שאינו מצריך טיסות ותכנון זמן קפדני. כזה שאפשר להגיע אליו בקלות ובספונטניות, רק קפיצה קלה מתוך חיי היומיום שלנו בכפר קרע.

אז קניתי בית נופש במרחק כשעה וחצי נסיעה. זה רק יתרון אחד שלו. גם לעבודה הוא מקרב אותנו: רק שעה נסיעה לתל אביב במקום שעתיים־שעתיים וחצי. יתרון אחר, משמעותי לא פחות, הוא החיים הזולים שבית הנופש הזה מאפשר לנו. כשחבריי הקרובים, יהודים וערבים, מדברים על יוקר המחיה, על עלות הקניות בסופר או הבילויים של הילדים, אני שולפת קבלות: חבילה של 10 פיתות ב־5 שקלים, חומוס/טחינה/סלט טורקי/חצילים ב־2.5 שקלים לקופסה, בקבוק מים בשקל, כניסה למתחם מפואר של טרמפולינות, מגלשות ומשחקי וידיאו ומציאות מדומה ב־25 שקל, החלקה על הקרח כולל הדרכה ב־30 שקל, תיק חדש לבית הספר ב־4 שקלים, או ב־45, אם הולכים על היקר ביותר בחנות. והמבחר של הכל אדיר, ובאיכות מעולה.

זה בית נופש במרחק כשעה וחצי מהבית, שמציע חיים זולים מאוד, עיר בטוחה ומסודרת, טבע מטריף, וגם מסע בזמן: ההווה והעבר מתקיימים זה לצד זה

כל זה קורה ברוואבי, מצפון לרמאללה. זו העיר המתוכננת היחידה ברשות הפלסטינית, שהאכלוס שלה התחיל ב־2015. באחת הדירות הראשונות אז עברו לגור הוריי; אני זוכרת את ההתרגשות שלהם כשריהטו את הבית, ואת הסיורים באזור שאבי הספיק לעשות לי לפני שהלך לעולמו. הוא נהג לקחת אותי לחוות הירוקים כדי לקנות חסה ופטרוזיליה ישר מהחקלאי, מהשדה ששוכן בסמוך למעיין המשקה אותו. משם היינו ממשיכים למשפחה בכפר השכן עג'ול, שמגדלת סומאק ומכינה סומאק ביתי אמיתי, ללא תוספות וצבעי מאכל. ומשם למאפייה שמכינה לחם בטעמים של פעם, כמו סבתא, ורק מקמח מלא, ואז לשוק הירקות הסואן ברמאללה, לקנות עגבניות בלדי מקומטות, לא עגולות, בצבע לא אחיד, אבל עם טעם שמצדיק את חוסר ההשקעה במראה החיצוני.

למדתי מאבא שכאן, ברוואבי, עיר העתיד, אפשר לחוות מסע בזמן: ההווה והעבר לא דוחקים זה את זה, אלא מתקיימים זה לצד זה, בו־זמנית, באותו מרחב גיאוגרפי. אני יכולה לחיות את שניהם, בין שחשקה נפשי בשופינג בקיו סנטר, הקניון של העיר שמארח את כל הרשתות העולמיות הגדולות, ובין שבא לי ללקט מרווה וסומאק עם החאג'ה תמאם ולשבת עם אום מוחמד על צלע ההר בשעה שהיא מגבנת את חלב העיזים שלה.

כשהייתי נערה שנאתי את הזהות המורכבת שלי וחשבתי שיותר קל להיות לבן או שחור. אבל עם השנים למדתי לאהוב את "משבר הזהות" שלתוכו נולדתי, ולמצוא את הטוב בקונפליקט ובמצב הפוליטי המסובך בארץ. הבנתי שבין הלבן לשחור, האפור שלי הכי מעניין, כי אני חווה גם את הצד הערבי־פלסטיני וגם את הצד היהודי־ישראלי. הספקטרום של חיי יותר רחב, יותר מרתק, ובעיקר הרבה יותר צבעוני. וזה מה שהוביל אותי לרוואבי, בעקבות הוריי. כיום אנחנו מבלים שם בסופי השבוע, בחגים, בחופשות, נהנים מהסדר, הניקיון והביטחון האישי שהעיר מציעה לנו, מהטבע הבתולי והמטריף מסביב, מסצנת המסעדות ומקומות הבילוי ברמאללה, וממסורות שנכחדו בחברה הערבית בתוך ישראל ועדיין קיימות בכפרים באזור. עכשיו, על מרפסת הבית שמשקיפה על האמפיתיאטרון המקומי ועל ההרים מסביב, אני מוצאת כאן שקט, שלווה והשראה לכתיבה.

ציורים: זויה צ'רקסקי

זויה צ'רקסקי

אמנית

נגוו, ניגריה

נגוו (Ngwo) היא עיר של כ־100 אלף תושבים שצמודה לבירת המחוז אנוגו בחלק הדרומי של ניגריה. בעלי סאני גדל שם, ומשפחתו חיה בעיר עד היום. אני הגעתי אליה לראשונה לפני כעשר שנים, ומאז אנחנו מבקרים בה באופן תדיר. בקיץ החולף, למשל, בילינו שם את כל אוגוסט. אין תיירים בנגוו, ואדם לבן הוא מחזה נדיר מאוד. לכן בהתחלה כולם בהלם ממני, איך ייתכן שיצור כמוני הולך ככה ברחוב? כולם צועקים לי "אוניוצ'ה", "לבנה". אבל אחרי כמה ימים הם כבר מתרגלים, ובמקום "אוניוצ'ה" מתחילים לקרוא לי "My wife", כי אני נשואה לבן המקום.

לבית המשפחה שלנו שם אני קוראת "דאצ'ה", "בית קיץ" ברוסית, כי חוויית השהייה בו ממש מזכירה לי את הנסיעות לכפר ליד קייב בילדותי: הזמן שמפסיק לרוץ, הטלפון שמפסיק לצלצל, הטבע השופע, השקט וקריאת התרנגול בבוקר, שוק האיכרים הקטן והלא ממוסחר. גם התושבים מזכירים לי את תושבי הכפר האוקראינים, רק צבע עורם שונה; הדבר הכי מדהים בשבילי בנגוו הוא תרבות הכפר החיה והבועטת כמו בסיפורים של גוגול. לפחות פעם בשבוע יש איזשהו אירוע של מוזיקה, ריקוד ותחפושות עממיות. ולנו היה מפגש משפחתי, עם ביקור ארוך של כל האחים של בעלי וילדיהם. לבת שלי, ורה, יש הרבה בנות דודות בגילה, והיה להן כיף יחד.

הזמן עובר ממש אחרת בנגוו. הכל קורה לאט. גם לא תמיד יש חשמל, לכן רבים מבעלי המקצוע עובדים עם מכשירים מכניים, כמו פעם. מן הסתם, גם לא תמיד יש אינטרנט. למכורת רשת כמוני זה היה קשה בהתחלה. ביום הראשון הלחץ הורגש היטב. אבל מהר מאוד התחלתי ליהנות מלהיות לא מעודכנת ולא זמינה כל הזמן. בארץ אני עובדת כמו כלב, אז גם לחוסר המעש לקח לי זמן להתרגל, עד שהתחלתי ליהנות גם מלא לעשות כלום. ובסוף, אחרי כמה ימים, אני חוזרת לצייר גם שם, כי אי אפשר להתאפק, עד שאני שבה הביתה עם חבילה לא קטנה של ציורים.

למי שמחפש/ת מפלט מהחום הישראלי — ניגריה נמצאת מתחת לקו המשווה, כך שהקיץ שלנו הוא עונת הגשמים שלה, ומזג האוויר נעים וצונן. רק שאין לכם איך להגיע לשם חוץ מלהתחתן עם ניגרי/ת, או להיות חבר/ה של מישהי כמוני.

ציפי שמילוביץ

עיתונאית

שיקגו

הביקור הראשון שלי בשיקגו היה מתישהו בשנות התשעים. שלושה ימים שבסיומם, בדרך לנמל התעופה, זלגו דמעות פרידה מפתיעות. רק אחרי עוד כמה ביקורים שהסתיימו באותו האופן הבנתי שהעיר הזאת נכנסה לי ללב — בלי לבקש רשות, כי שיקגו לא מבזבזת זמן על נימוסים מיותרים — תפסה פינה, והיום כבר ברור שהיא לא תעזוב אף פעם.

האדריכל הענקי פרנק לויד רייט אמר פעם כי "בסופו של דבר, שיקגו תהיה העיר הגדולה היפה האחרונה שתישאר בעולם". אולי לא בעולם, אבל לפחות באמריקה. היא עיר עם יופי עוצר נשימה — גורדי שחקים פורצי דרך, בתים איקוניים שתכננו רייט ואחרים, שפע מקורות מים, אינספור צבעים חיים, מאות ריאות ירוקות — ועושר תרבותי שני רק לניו יורק. היא כור היתוך עקשן ומחוספס, עם כוחות חיות ששוב ושוב גוברים על הכל. היא הצליחה לקום מאפר השרפה שכמעט כילתה אותה לפני 152 שנה, להתגבר על שנים של הזנחה ומלחמות מאפיה, ולהצמיח כוחות חברתיים, אקדמיים, תרבותיים ופוליטיים, כולל הנשיא השחור הראשון.

ודווקא למקום הכל כך סואן הזה אני בורחת בכל פעם שצריך להאט את הדופק.

באוגוסט נסעתי שוב, והעיר שוב עשתה את מה שהיא יודעת — הרגיעה והשקיטה והסדירה נשימה. הרחובות שלה מכריחים אותי להרים את הראש מהטלפון ולהתבונן, ויש בה כל כך הרבה אופי, ששאר העולם פשוט מתאייד לכמה ימים. פיתחתי תלות בשיקגו. בכל שנה אני מקווה שהיא תשרוד את החורף הקשוח ותישאר כמו שהיא, חצי גותהאם חצי פריז, כדי שגם בפעם הבאה שאצטרך חיבוק, היא עדיין תהיה שם, מחכה לי כמו סרט, עם שקיעה כתומה על אגם מישיגן ומגש של פיצה.

צילום: ציפי שמילוביץ

צילום: יובל חן

הילה רוח

מוזיקאית

קריית המלאכה, תל אביב

לא ברור לי עד הסוף איך מקום שמחזיק בתוכו כל כך הרבה ניגודים הוא מקום מפלט בשבילי, אבל יכול להיות שזה כמו שלפעמים אני מרגישה הכי בנוח במזג אוויר קיצוני. בקריית המלאכה מתקיימים כמה יקומים במקביל ובסנכרון כמעט ברוטלי שאיכשהו מניח את דעתי, אפילו מרגיע אותי. אולי כי יש בו אמת.

פוגשים כאן את הלואו לייף, את החלקים האפלים, המטרידים שקיימים בכל עיר, אבל השכונה גם מלאה בחללי סטודיו של אמנים, גלריות, אולפני הקלטות, ברים ומסעדות. והכל שם נורא חד ולא מתיפייף. כל מקום חדש שנפתח מבקש להשתלב בסביבה, עם הרבה כבוד למה שכבר קיים.

אני נמצאת באזור הרבה, לפעמים כמה פעמים בשבוע. חדר החזרות האהוב עליי, הג'אנק, נמצא כאן, ברחוב העמל. אנחנו מעבירים בו שעות, חופרים, יוצרים, מתווכחים. אחר כך שותים בירה באחד המקומות הסמוכים, פוגשים חברים שעובדים בסטודיואים מסביב. אמנות, קושי, מעמדות, הכל כאן. לא קל לעיכול, אבל לגמרי חי.

יניב איצקוביץ

סופר

ספסל בגן, ראשון לציון

אני מקנא באנשים שיש להם מקום מפלט מהחיים. שיכולים לשבת מול הים ולנשום. להעפיל לפסגת הר ולהרגיש אחד עם היקום. אני בקושי עם עצמי מרגיש אחד, ולכן מקומות המפלט שלי הם לא יעדים רחוקים, אלא קרובים, לפעמים קרובים מדי.

ספסל, למשל, בגן ציבורי קטן ע"ש נדב מלכה בראשון לציון. אני מתיישב עליו ומביט בבניין הניצב לידו. בקומה הראשונה הדירה שבה גדלתי, ואחד החלונות הוא החלון של חדר ילדותי. במשך שנים הייתי מציץ על הגן מהחלון הזה, וכעת אני מציץ על החלון מן הגן. מי נמצא שם עכשיו? איני יודע. מה יש לי לחפש כאן? לא ברור.

ובכל זאת אני נשאר לשבת, עד שלפתע מציץ ילד מן החלון.

"הכל בסדר?", הוא שואל אותי בהתרסה. הוא בסך הכל בן 10, אבל חצוף לגילו.

"כן", אני משיב, "ואצלך?".

הוא מופתע מהשאלה ומביט בי ממושכות.

"אתה מחפש מישהו?", הוא שואל.

"האמת שכן", אני אומר.

"מי?", הוא סקרן.

אני שותק.

"אז הוא לא כאן", מתעצבן הילד וסוגר את החלון.

הוא כועס. אני יודע את זה. אולי הוא הולך לשחק במחשב או לקרוא את "השביעייה הסודית". בטח כבר אמר לאמא שלו שיש מישהו מוזר מתחת לבית שלהם. האמת שגם איתה הייתי שמח להחליף כמה מילים. אולי היא תיתן לי את אחד הציורים האלה שיש עליהם רק נקודות עם מספרים, ואפשר לחבר אותן בעיפרון עד שמתקבלת איזו דמות.

הילד יוצא מהבניין עם תיק שחור של אדידס. הוא הולך לאימון כדורסל. בתוך התיק יש בקבוק מים ומגבת ותפוח שחתכה לו אמו. אני קם מהספסל ופונה לכיוון השני.

דורית שוחט

מעצבת גרפית

הכנרת

תמיד אהבתי מאוד את הכנרת, אבל בעשור האחרון היא נהפכה לחלק בלתי נפרד ממני. מקום שמחזיר לי את השקט והאיזון הפנימי, שמאפשר לי לברוח לרגע מהחיים הדחוסים, לנקות את כל רעשי הרקע, ולכמה ימים לצוף בגן עדן עלי אדמות ולחזור לכמיהה קמאית לחיים פשוטים שעוסקים רק בכאן ועכשיו.

יש בכנרת הבטחה שתמיד מתקיימת עבורי. אני סומכת עליה שתמיד תהיה טובה אליי. אולי מוזר להרגיש כך כלפי מקום, בטח מקום שאצל הרבה אחרים מתקשר לחוויות קשות של מנגלים מסריחים, ערמות זבל, קטטות כתר פלסטיק, רמקולים רועמים ושיכורים אלימים. אבל אצלי זה תמיד מפגש מרגש. אני רק רואה אותה מתגלה בין ההרים במורדות הכביש מפוריה לצמח ונדלקת. "איזו יפה את היום!", אני אומרת לה, כל הגוף מתמלא ציפייה וחיוך של אושר נפתח.

הטבילה הראשונה היא הכי מתוקה, עם איכויות של טיהור. אין כאן צורך בזמן הסתגלות, אני לא "צריכה רגע" כדי להיכנס לאווירה של חופשה. טבילה אחת והופ, אני שלווה

הטבילה הראשונה היא הכי מתוקה. אני לא אדם מאמין, אבל יש בטבילה הזו איכויות אמיתיות של טיהור. אני פושטת מעליי את כל הדרך לכאן, את כל הזיעה והעצבים, האריזות והסחיבות, שוקעת במים, מתמסרת לקרירות, אני שלך ואת שלי. הכל נשכח ברגע, היא מלטפת אותי ברכות, ממיסה את כל הקשיים של לפני ואת כל הדאגות של אחרי. אין כאן צורך בזמן הסתגלות, אני לא "צריכה רגע" כדי להיכנס לאווירה של חופשה. טבילה אחת והופ, אני שלווה.

ומכאן יש רק נעימות, בכל. ברוח בעצי האיקליפטוס, בפכפוך העדין של המים על האבנים. אין חול שנדבק, הגוף תמיד נקי. האופק מטושטש, נראה אינסופי (אבל לא רחוק מדי באופן מאיים), והשקט תמידי. גם אם יש רעש בסביבה, הכנרת מספיק רחבה כדי שגם הוא ייבלע, ואני אוכל להיות נוכחת בפשטות של כל רגע. זו המתנה הכי גדולה שלה.

וכל רגע הוא אחר, עם הקסם הייחודי שלו. יש בכנרת את האור הכי יפה בעולם, גוונים משתנים של כחול שאי אפשר לתת להם שמות. בבוקר, מבעד לפתח האוהל שפונה אל המים בגדה המזרחית, אור השמש שמגיח מאחוריי מחבר את המים והשמים לתכלת בהירה, על גבול הלבן, עטופה בשמיכה ערפילית סגלגלה, רכה. לפני הצהריים, כשהשמש קצת עולה אבל עוד לא שורפת, המים צלולים ובוהקים בכחול קריסטל עז, ואני יוצאת לשחייה, רוקדת ונעה כמו דגיגה במים, או פשוט צפה. בערב, כשהשמש שוקעת מאחורי הארבל, המים נהפכים לשמן קטיפתי, מנצנצים בכסף וזהב, והשמים דרמטיים, כתומים, ורודים וסגולים. אלה רגעים קסומים במיוחד, ולעתים נדמה לי שאני חוזה בבריאת העולם.

אחרי יום של מים, בלילה מגלים את האש, סביב המדורה. רק בשנים האחרונות גיליתי שהחיבור שלי לאש חזק כמו החיבור שלי למים. אני מכירה אותה, מבינה אותה, מנגנת עליה במיומנות קדמונית מופלאה, וכמו המים, היא מהפנטת אותי אליה וסוגרת את היום בלחישה.

שלושה ימים בכנרת מספקים לי את אותו אפקט של מדיטציה עמוקה או חופשה ארוכה. באיזה עוד מקום אפשר ככה לחלום, בתכלת שוקטה ובתום.

צילום: אדוארד קפרוב, באדיבות ספריית בת ציון של עיריית תל אביב־יפו

יערה שחורי

סופרת ועורכת

ספריית בת ציון, יד אליהו, תל אביב

לאחרונה קיבלתי דרישת שלום מאוחרת, מסר שנע בזמן, מבטי, הספרנית מילדותי בקיבוץ געש. נכדתה כתבה לי שהיא זכרה אותי. אני כמובן זכרתי אותה. זכרתי כמו שזוכרים אהבה ראשונה, כי היא היתה שותפתי לאהבת הספרים והניחה לי לקרוא ספרים לא לגילי. זכרתי שהיינו בני 9 כשביקרנו בספריית הקיבוץ והמורה הקריאה לנו בהמשכים את "אנשי בראשית", כולל הפרק על הפרה יערה שביער נולדה. בחצי אוזן הקשבתי לעלילות משפחתו של אלכסנדר זייד והפרה שלהם, ששמה כשמי, ומצאתי מקום מסתור בין המדפים הגבוהים. שם קראתי רומן שהתחזה ליומן של נערה צרפתייה, "מלפפונים חמוצים עם שוקולדה". חשבתי שזה הספר הכי טוב שנכתב, אולי חוץ מספרי נרניה. בטי הספרנית ראתה, ובשלווה מוחלטת הניחה לזה לקרות.

הספריות בקיבוצים שבהם גדלתי היו המקום הבטוח שלי, והספרניות היו גיבורות ילדותי ונעוריי. הראשונה היתה בטי, אחר כך באו עירית ועירית, הספרניות החכמות בקיבוץ אפק, ששמרו בשבילי ספרים שחשבו שיעניינו אותי. היום אלה רחל, נילי ופאולינה, שנושאות בעוז רוח, באצילות ובנחישות את ספריית בת ציון, בקומה השנייה של מתנ"ס יד אליהו בתל אביב. הספרייה הזאת הוקמה לבקשת התושבים, ויש בה יותר מן הגלוי לעין. כי הספרייה, ממש כמו הטארדיס של דוקטור הו, גדולה יותר מבפנים. ויש בה ספרניות שבאמת אוהבות ספרים, ושרפרפים וכורסאות ומחצלת. היא מקום מפגש מואר שחורג מעבר לגבולותיו הפיזיים, מרחב להורים מותשים, לילדים ערניים, לנערות שבוחנות את מדפי הפנטזיה, לקוראים ותיקים ולמבקרים מזדמנים שמגלים בהפתעה שכן, יש כאן ספרייה.

"הכל משתנה כשאנחנו קוראים", כתב ניל גיימן, ותיאר את הילד פעור העיניים שהיה כשנהג להגיע לספרייה. משהו במבט הזה נותר בנו כשאנחנו מגיעים לשם. גיימן כתב פעם שבעצם אין אף מבוגר בעולם. ספרייה היא אולי ההוכחה הניצחת לכך, ובכל זאת אני חושבת שספרניות הן המבוגרות האחראיות היחידות שהייתי רוצה שיופקדו כאן על משהו. והמקום שהן מופקדות עליו הוא גם המקום שלי, אולי משום  ששאלת הבעלות היא כלל לא מן העניין. ספרייה היא מרחב לא־צרכני במובהק, שלא קונים בו ולא מוכרים בו דבר, ושמתיר חרות אמיתית של מחשבה וחלימה והרהור והתנגדות, ולפעמים מוליד גם את ההשראה לכתוב את הספר שעוד לא מצאנו על המדף.

צילום: אדוארד קפרוב

אדוארד קפרוב

צלם

הגבעה מעל משולש הגבולות, רמת הגולן

אתם בטח מכירים את המצב שבו כבר אי אפשר לקרוא או לעשות שום דבר, שפתאום ברור שהמחשבות עושות לולאות כאילו הן קושרות עניבה לוחצת. כשזה ממש מחניק, אתם מבינים שאתם בלופ. צריך קאט.

עד לא מזמן לא ידעתי מה זה סופ"ש או חופשה, מה זה סיני או סתם בטן־גב. כל רגע פנוי ניצלתי לחיפוש אחרי אתגר חדש, מקום, רעיון או חוויה חדשים. תנועה מתמדת. ואם אתה נרדם  — תעמוד. זה השתנה בעיקר בשנה וחצי האחרונות. נסעתי בתקופה הזאת שוב ושוב לצלם את המלחמה באוקראינה, ובכל פעם הבנתי שאני צריך את הקאט שיוציא אותי מהלופ. פשוט להתיישב ברכב ולנסוע, לא משנה לאן. אני עדיין מתרגל לזה — לצאת אל העולם בלי משימת צילום. לצאת רק כדי לברוח. אבל אני עושה את זה. שק"ש, מזרן וארגז של רימוני הלם שעכשיו טומן בחובו את הפק"ל קפה. למלא את כלי האוכל של החתול, לקחת איתי את הכלב, ולצאת.

אני עולה על כביש 5 עד כביש אלון, לוקח שמאלה — ושם, בבקעה, מתחיל הסרט. גיתית, בקעות, מחולה. כביש ריק ומפותל. נופי בראשית, גבעות יבשות. המוח עדיין ממשיך לגלגל את הפרויקט הגדול שפעם אצלם כאן, אבל עכשיו היד לא מחפשת את המצלמה. זה טיול גמילה.

עוד מעט מתחילה העלייה התלולה לרמה. לפעמים היא ירוקה, לפעמים צהובה. תכף פנייה ימינה לדרך משובשת שאני כל כך מצפה לה. עוד כמה פיתולים מובילים אותי לשער בקר. צריך להפעיל כוח כדי לפתוח צד אחד של השער הכבד (הצד האחר תקוע כבר יותר מעשור). השיחים בצדי השביל שורטים את הרכב. סימן שמזמן לא היו כאן אנשים. אני לבד כאן. שוב לבד כאן, בגבעה הזאת מעל משולש הגבולות. אין רעשי רקע, רק יללות התנים מקבלות את פניי, ורק הגבולות לרגליי.

צריך להספיק ליהנות מהשקט ומארוחה קטנה על מדורה. להספיק ליהנות לפני שמשהו מבפנים ידחוף אותי להמשיך לשוטט. אבל המקום הזה, הסודי, הוא רק תירוץ לצאת. כי לפעמים כדי לעצור את ההתמכרות לדרך, צריך פשוט לעשות את הדרך אחרת.

רוני סומק

משורר

ניו יורק בסתיו

ניו יורק יכולה להיות הכל. היא גם המדרגות למועדוני הבלוז שבהם קראתי שירים על רקע הסקסופון של אליוט שארפ, היא גם הפרקט שעליו מכדררים ענקי ה־NBA בדרך אל הסל, היא אפילו החנויות שבהן הג'ינס הוא תמיד בגזרה הנכונה. והיא המקום שבו אני יכול להתנתק מהכל, ולהרגיש שהנה אני המלך, וגם המשרת, בארמון פרטי שבניתי בחלומות. וכל זה אפשרי, מבחינתי, רק בסתיו. אז העיר חולמת שהיא קצת פריז, ואני, ברחובות הקרובים לסוהו, מרים עלה, וכותב את השיר הבא:

סונטה מסתיו ניו יורקי

צִפּוֹרֵי הַסְּתָו מִנְּיוּ יוֹרְק מְקַנְּאוֹת

בְּאַחֲיוֹתֵיהֶן הַפָּרִיזָאִיּוֹת הַמְּנַקְּרוֹת

שְׁפִּיץ שֶׁל קְרוּאָסוֹן

לִצְלִילֵי הַקִּיטְשׁ הַמֻּחְלָט

בְּשִׁיר שַׁלֶּכֶת

שֶׁל אִיב מוֹנְטָאן.

בֵּינְתַיִם דִּמְיוֹנָן מַסְנִיף

שׁוּרוֹת קוֹקָאִין שֶׁצִּיְּרוּ

בְּנֵי אָדָם עַל כְּבִישׁ

כְּדֵי לַעֲבֹר מֵחֲנוּת הַשּׁוֹלֶפֶת

אֶקְדָּחִים וַאֲבַק שְׂרֵפָה

לַחֲנוּת הַמּוֹכֶרֶת שְׂרִיטוֹת

שֶׁהִרְוִיחוּ בְּכָבוֹד

תַּקְלִיטֵי יָד שְׁנִיָּה.

צילום: ורד פלוק

יאיר רוה

מבקר קולנוע

מנהטן

לפני כמה וכמה שנים, בעיצומה של סדרת התקפי חרדה, הגעתי לפסיכולוגית. הטיפול ברובו היה שגרתי, אבל באחד המפגשים המאוחרים היא הציעה לנסות משהו אחר: דמיון מודרך. אני לא מצליח להדריך את הדמיון שלי לשום מקום, הוא די רץ חופשי, אבל היא האמינה שאולי נצליח למצוא איזו מחשבה מרגיעה ומנחמת שאוכל להיאחז בה אם אחווה התקף נוסף. "עצום את העיניים", היא ביקשה, "וחפש מקום שמרגיע ומשמח אותך".

אני מניח שבסיטואציות כאלה לא מעט אנשים פונים לטבע — יערות, ים, חופים. לא אני. היערות מפחידים אותי, הים מלחיץ אותי והחול מגעיל אותי. עצמתי עיניים וחיפשתי מקום שעושה לי נעים. מצאתי את עצמי על אי. אבל לא אי טרופי עם חופים מוזהבים ועצי קוקוס — מקומות שנראים לי כמו מוות בטוח מצונאמי או דיזנטריה — אלא אי אורבני. הייתי במנהטן.

בדמיוני, עמדתי על השדרה השביעית פינת רחוב 15, נושא מבטי צפונה. התחלתי לצעוד והרגשתי את הריאות מתרחבות מחמצן ואת הפה מתעקל בחיוך. יש אנשים שמדמיינים את האושר שלהם על אי בודד, אני מוצא אותו על אי הומה אדם, שהוא המקום שבו הכי נותנים לך להיות מי שאתה רוצה להיות. הרחובות הצפופים, המכוניות הצופרות וגורדי השחקים — אלה דברים שאותי משמחים.

לא משנה שכבר חייתי בה, אני תמיד מרגיש תייר. ולא משנה כמה פעמים ביקרתי בה כתייר, אני תמיד מרגיש בבית. רק בתוך ההמולה הזאת אני יכול להירגע

שיהיה ברור: המקום שאני הכי אוהב להיות בו הוא הבית, המדינה שאני הכי אוהב להיות בה היא ישראל. את חלומות הנדודים וההגירה מיציתי בשנות התשעים. מאז שאני הורה, ישראל היא המקום שבו אני רוצה לחיות ושעליו אני רוצה להילחם. טיולים נראים לי בריחה, הגירה נראית לי עריקה. אבל מתברר שבלילה־בלילה אני חולם בניו־יורקית. זה המקום שאליו אני מגיע כשאני עוצם עיניים ומחפש נחמה.

אני מבין למה: מנהטן היא מקום שאי אפשר ללכת בו לאיבוד. אם לרגע מאבדים את הצפון מסתכלים על מספרי הרחובות ומבינים מיד מה למעלה ומה למטה. בתרגיל הדמיון המודרך שלי, הליכה ברחובות מנהטן הרגיעה אותי כמו לספור חרוזים במחרוזת תפילה. רחוב 15 מוביל לרחוב 16 שמוביל לרחוב 17 וכן הלאה. גריד ממוספר, פשוט, שמכיל כ־2,000 בלוקים שווים בגודלם בערך. הסכמה המונוטונית הצפויה כאמור מרגיעה — ובמקביל העובדה שלכל רחוב ולכל שכונה יש אופי אחר היא מה שמשחרר.

אז כשאני שם במחשבה או ממש פיזית, כמו באוגוסט החולף, אני פשוט צועד במעלה השדרות. כל פינת רחוב מזכירה לי סצנה מסרט שראיתי — לפעמים מרגש יותר לפגוש לוקיישנים מסרטים מאשר את השחקנים ששיחקו בהם. כל חנות מרתקת, אלה ששרדו כל השנים ואלה שצצו מאז הביקור הקודם שלי; אני לא קונה כלום, אבל אני סקרן לדעת מה יש, מה קורה, מה חדש (אגב, מה שחדש עכשיו הוא שכל קיוסק מוכר ג'וינטים וכל מנהטן מסריחה מוויד). כל מסעדה, תיאטרון, בית קולנוע, אולם הופעות, חנות ספרים ודוכן עיתונים מגלים לי מה הטרנדים הנוכחיים, וגם מה היו הטרנדים הקודמים. לא משנה כמה אומרים שניו יורק כבר לא מה שהיתה פעם, אף אחד כבר לא הולך לקולנוע או קורא ספרים והעיתונות בדעיכה, בניו יורק הכל עדיין חי, גם ההווה, גם העבר. השילוב ביניהם לא מפסיק לרתק אותי, בעיר שבה הכל מעניין ומסעיר. השבת בה ממלאת אותי שקט, נשמה ורוחניות, בעיר שכולה גשמיות. היהודים של מנהטן והחסידים של ברוקלין מרגשים אותי, מציגים עולם עתיק ששזור בעולם החדש, אוטופיה שבישראל רק חולמים עליה, ואני עומד למרגלות גורדי השחקים — והם רק מתרבים, וגבהים — פעור עיניים, כאילו פגשתי חלליות עתידניות.

ככה אני מרגיש: תמיד במסע חקירה ביבשת לא ידועה. כמו ב"עיר אפלה", סרט מדע בדיוני על עיר שכל לילה, כשהתושבים בה ישנים, משתנה לגמרי — גם כאן הכל משתנה כל הזמן. לא משנה שכבר חייתי בה, אני תמיד מרגיש תייר. ולא משנה כמה פעמים ביקרתי בה כתייר, אני תמיד מרגיש בבית. בתוך הראש, במציאות, בסרטים, בספרים — רק בתוך ההמולה הזאת אני יכול להירגע, לנשום ולחלום.

אמנון רכטר

אדריכל

Campo de la Maddalena, ונציה

צילום: אמנון רכטר

בקצה הכיכר הקטנה הזאת, ממש ליד העיקול, עמד הכלב, כמו צל גדול, מרחרח את פינות המדרכה. הלכתי לכיוונו, ומעבר לפינה היא ניצבה. התחלנו לפסוע בשקט, במבוכה, והכלב טופף בקצב צעדינו. כשעברנו מתחת לפנס נגלו לי לראשונה תווי פניה. תחת צללי הערב הם היו מדויקים מאוד, כמעט גיאומטריים, קומפוזיציה של כתמים, כמו הציורים הראשונים של ז'ורז' בראק, ותסרוקת הקארה הקצרה מסגרה אותם באופן מושלם. פנים אנושיות, עם כל הפגמים והנקודות והפגיעות הזאת. משהו במבע העיניים, הדרמה של הלא צפוי, הזמני, החולף, כמו שרפה גדולה, הסימנים נשארים במקום עוד זמן רב אחרי שכובתה. האם כך אשא את הזיכרון של היום הזה איתי?

איך לא שמתי לב לכל זה כשנפגשנו מוקדם יותר, והנה פתאום במפתיע אנחנו נפגשים שנית.

טמנתי את כפות ידיי עמוק בכיסי המעיל וחשבתי שביום המיוחד הזה, בפינה הקטנה, הזנוחה הזאת, בקצה העיר, מקום שתיירים רעשנים עוד לא קלקלו, בכיכר החיוורת שיופייה הנהדר בא מעומק צניעותה, אין משל וגם לא נמשל, רק הזמן עצמו, כפי שהוא, פיסות־פיסות כמו שאריות על הצלחת, קולאז' של מחשבות, מעשים, זיכרונות ודימויים, לבן על לבן על לבן, כולם נדחסים בכוח הדברים כפי שהם, זה על זה, מולחמים עד שהם נהפכים לאובייקט אחד, חשוף ועדין, דק ושקוף כמו נייר פרגמנט.

קורותיי ביום אחד בעיר אחת לחופו של ים אחד גידלו עצמות, בשר ועור, נהפכו לישות שנולדה ממני ברחובות הלחים של ונציה. השפלתי את מבטי אל האבנים הלבנות ושאלתי את עצמי: אחרי כל זה, מה נשאר ממני? האם בסופו של דבר אני רק רשימת ציוד מפורטת של כל מה שאופסן במחסן החיים, קובץ אקסל עמוס בקווים ונקודות, מספרים ואותיות, דפים על דפים, רשימה נמשכת ללא התחלה וללא סוף, ללא שורה סופית, ללא תוצאה? אולי זה הזמן לזרוק את הכל למרתף, לנעול היטב ולהשליך את המפתח, להתחיל מחדש.

"הייתי יושב באיזה מקום שקט ושותה משהו", אמרתי. "אני מכירה מקום נחמד", היא השיבה.

שתי חנויות אחרונות כיבו את אורותיהן והמרחב נהפך לצל של עצמו. הכלב המשיך לטופף על המרצפות, הד הרחוב תופף בחזרה.

הבטתי סביבי בריכוז וניסיתי להבחין בכל פרט, כמו חיית טרף היוצאת לציד ביער. הייתי חייב לזכור את הכל, את כל מה שאקח עמי הלאה, את הרגע הזה, המקום הזה, פרח אבן סדוק בקצה של מרזב מעופרת, ידית בדיל ממורטטת משימוש על דלת עץ כבדה, פסלון שיש אפור בקצה מזרקה קטנה, וילון מוזהב כבד ואטום מתפתל סביב חלון שנשאר פתוח, מרפסת קטנה שבולטת אל הרחוב ופורעת בחוצפה את מישור המבנה הישן.

חתול קטן התגנב בשקט, התיישב באמצע הסמטה והביט בנו בעניין. חריץ השמים נפער בין הקירות הכבדים ומאחד הבתים נשמעה שירה שקטה. הבניינים עטפו אותנו כמו זרועות רכות, ולאוויר היה ריח של מלח ים. נשמתי נשימה עמוקה, עצמתי את עיניי, ולרגע אחד הייתי שלם.

אמנון רכטר

אדריכל

Campo de la Maddalena, ונציה

בקצה הכיכר הקטנה הזאת, ממש ליד העיקול, עמד הכלב, כמו צל גדול, מרחרח את פינות המדרכה. הלכתי לכיוונו, ומעבר לפינה היא ניצבה. התחלנו לפסוע בשקט, במבוכה, והכלב טופף בקצב צעדינו. כשעברנו מתחת לפנס נגלו לי לראשונה תווי פניה. תחת צללי הערב הם היו מדויקים מאוד, כמעט גאומטריים, קומפוזיציה של כתמים, כמו הציורים הראשונים של ז'ורז' בראק, ותסרוקת הקארה הקצרה והמדויקת מסגרה אותם באופן מושלם. פנים אנושיות, עם כל הפגמים והנקודות והפגיעות הזאת. משהו במבע העיניים, הדרמה של הלא צפוי, הזמני, החולף, כמו שרפה גדולה, הסימנים נשארים במקום עוד זמן רב אחרי שכובתה. האם כך אשא את הזיכרון של היום הזה איתי?

איך לא שמתי לב לכל זה כשנפגשנו מוקדם יותר, והנה פתאום במפתיע אנחנו נפגשים שנית.

טמנתי את כפות ידיי עמוק במעיל וחשבתי שביום המיוחד הזה, בפינה הקטנה, הזנוחה הזאת, בקצה העיר, מקום שתיירים רעשנים עוד לא קלקלו, בכיכר החיוורת שיופיה הנהדר בא מעומק צניעותה, אין משל וגם לא נמשל, רק הזמן עצמו, כפי שהוא, פיסות־פיסות כמו שאריות על הצלחת, קולאז' של מחשבות, מעשים, זכרונות ודימויים, לבן על לבן על לבן, כולם נדחסים בכוח הדברים כפי שהם, זה על זה, מולחמים עד שהם נהפכים לאובייקט אחד, חשוף ועדין, דק ושקוף כמו נייר פרגמנט.

קורותיי ביום אחד בעיר אחת לחופו של ים אחד גידלו עצמות, בשר ועור, נהפכו ליישות שנולדה ממני ברחובות הלחים של ונציה. השפלתי את מבטי אל האבנים הלבנות ושאלתי את עצמי: אחרי כל זה, מה נשאר ממני? האם בסופו של דבר אני רק רשימת ציוד מפורטת של כל מה שאופסן במחסן החיים, קובץ אקסל עמוס בקווים ונקודות, מספרים ואותיות, דפים על דפים, רשימה נמשכת ללא התחלה וללא סוף, ללא שורה סופית, ללא תוצאה. אולי זה הזמן לזרוק את הכל למרתף, לנעול היטב ולזרוק את המפתח, להתחיל מחדש.

"הייתי יושב באיזה מקום שקט ושותה משהו", אמרתי. "אני מכירה מקום נחמד", היא השיבה.

שתי חנויות אחרונות כיבו את אורותיהן והמרחב נהפך לצל של עצמו. הכלב המשיך לטופף על המרצפות, הד הרחוב תופף בחזרה.

הבטתי סביבי בריכוז וניסיתי להבחין בכל פרט, כמו חיית טרף היוצאת לציד ביער. הייתי חייב לזכור את הכל, את כל מה שאקח עמי הלאה, את הרגע הזה, המקום הזה, פרח אבן סדוק בקצה של מרזב מעופרת, ידית בדיל ממורטת משימוש על דלת עץ כבדה, פסלון שיש אפור בקצה מזרקה קטנה, וילון מוזהב כבד ואטום מתפתל סביב חלון שנשאר פתוח, מרפסת קטנה שבולטת אל הרחוב ופורעת בחוצפה את מישור המבנה הישן.

חתול קטן התגנב בשקט, התיישב באמצע הסמטה והביט בנו בעניין. חריץ השמים נפער בין הקירות הכבדים ומאחד הבתים נשמעה שירה שקטה. הבניינים עטפו אותנו כמו זרועות רכות, ולאוויר היה ריח של מלח ים נשמתי נשימה עמוקה, עצמתי את עיניי, ולרגע אחד הייתי שלם.

יוני רז פורטוגלי

כותב ועורך

ארומה, אוניברסיטת תל אביב

כשאני חש צורך להתרחק מישראל במהירות האפשרית, אני צועד לסניף ארומה בבית התפוצות (כיום "אנו") שבאוניברסיטת תל אביב. כדי להזמין כוס אספרסו בסניף המסוים הזה על הלקוח לבצע טקס שמזכיר, במידת מה, יציאה מגבולות הארץ — ראשית יש לעבור תהליך זיהוי ובידוק ביטחוני בכניסה לקמפוס, לצעוד שבע דקות בקו ישר ובעלייה מתונה, לחלוף על פני דלפק הקבלה של המוזיאון, למלא את ההזמנה על המסך הדיגיטלי בכניסה ולבסוף להמתין בסבלנות לצד קבוצות תיירים, בקור מקפיא עצמות. הטמפרטורות בסניף הזה נמוכות, להערכתי, בכ־30% מהממוצע בכל חלל ציבורי אחר בישראל, והמעבר הפתאומי מלחות לצינה משמש עבורי בכל פעם מחדש מעין טקס טיהור (ייתכן שבעל סגולות מרפא).

לפני שש שנים חייתי לראשונה מחוץ לישראל. כבר לאחר שלושה שבועות בפראג יכולתי להבחין בשינוי קטן שחל בי: ללא שפת רחוב סביבי, אוזני נהפכה לרגישה מאוד ליופייה של העברית. פתאום, כשדיברתי עם בת זוגי בטראם, חשתי גאווה. המילים נשמעו לי צלולות כל כך, בהירות ותמציתיות, כמו יהלומים זעירים שזוקקו באדמה במשך אלפי שנים ובקעו כעת מפי. "זו שפת התנ"ך", רציתי לומר בקול לנשים הסלביות המבוגרות שישבו בקרון סביבי, עטופות במעילי צמר בגוונים כהים, "אתן מסוגלות להבין את זה?". ובכן, זו לא בדיוק התחושה בארומה בית התפוצות — מוזיקת פופ כללית מנוגנת כאן בווליום גבוה מאוד, רקיד כמעט, בכל שעות היום. קשה להתרשם מיופי המילים שאתה עצמך משמיע (או לשמוע את מחשבותיך בבהירות), אבל עברית, מכל מקום, כמעט אינה נוכחת. מתחת למוזיקה נשמע פכפוך נעים של דיבור בשפות זרות.

מתוך סניף ארומה הזה אפשר לדמיין ישראל שהשכילה לשלב בתוך המודרניסטי והאוטופי גם את האנושי, הסתמי והמטוגן. אני לא יכול לחשוב על מקום טוב יותר לחיות בו

אני נוהג להגיע מוקדם יחסית, כשהמוזיאון עוד סגור אך בית הקפה כבר פועל. החלל רחב הידיים ריק כמעט, ותמיד יש שולחן פנוי בסמוך לקיר הזכוכית שממנו ניתן להשקיף אל הקמפוס. אנשי הצוות לא מתעניינים בלקוחות, ויש כאן תרבות של אנונימיות. אפשר לשבת יום שלם בלי שיבחינו בך, אפילו אם לא הזמנת דבר. גם קבוצות המבקרים המאורגנות מוצאות כאן מפלט. אני אוהב להביט באנחת הרווחה ובהקלה הניכרת שבה הם שבים, אחרי כמה שעות של סיפורי טרגדיה וגבורה, אל העיסה הנעימה והמוכרת של קפה קר, בצקים מבריקים מדי ורצף שירים שנשמעים אותו דבר.

לפני שנה הופיעה יום אחד על הקיר מול הכניסה עבודה של האמן היהודי־אמריקאי הפנטסטי והמנוח סול לוויט, "ציור קיר #1106 צבעים מהפינה". בכמה ביקורים כאן עצרתי להתבונן בה — קשת גיאומטרית צבעונית שצוירה על קיר המוזיאון לפי נוסחת הציור הכללית שהכתיב לוויט לפני כמה עשרות שנים — וניסיתי להבין מדוע בחר המוזיאון לרכוש ולהציג בכניסה דווקא את היצירה הזו. כשהבטתי בה מתוך בית הקפה היה נדמה לי שמצאתי הסבר: אולי זו עבודה על הניואנסי, הקונקרטי והיפה שינבע תמיד גם מתוך הגנרי, מתוך היד האקראית שמציירת על פי נוסחה, ובלבד שהיא יד אנושית. זו עבודה שמדברת על הסניף הזה.

אף שאני פוקד את המקום בקביעות זה שלוש שנים, לא עליתי עד כה בגרם המדרגות המוביל מבית הקפה אל המוזיאון עצמו. ביקור במוזיאון יהודי דומה מדי, אני חושב, לביקור במוזיאון המוקדש לעצמך; נחמד לדעת שיש מקום שמציג גם לציבור הרחב את סיפורי הגבורה וההצטדקויות שאתה משמיע לעצמך, אבל למה לי לבקר בו? (פרט לגזירת הסרט בטקס הפתיחה, כמובן).

לרוב אני בא לפה עם ספר, שומע מוזיקה באוזניות ומביט בנוף. רחוב איינשטיין נראה מכאן עד לים, ולפניו משתרע המוזיאון של מדשאות הקמפוס: הפסל "רחיפה" של מנשה קדישמן — משולש מתכת ענקי (וריבוע קטן) שמצא את נקודת האיזון דווקא על הקודקוד; "קצב במרחב" של מיכאל גרוס — שני עמודים לבנים שנפחם וצורתם משתנים עם תנועת הצופה; ו"התרחשויות" של יגאל תומרקין — בליל נוקשה ודחוס של צורות אבן מופשטות, שלא אהבתי כסטודנט אך התחלתי לחבב מאז שבני, נורי, החל לשחק בלבני דופלו. המבט הנעים החוצה אל מדשאות הקמפוס, חשבתי השבוע, הוא כנראה הסיבה שבגללה אני מגיע לכאן יותר ויותר בחודשים האחרונים. אפשר להשקיף מכאן אל גרסה חלופית של ישראל, כזו שהיתה נוצרת, אולי, אם הקמפוסים ברמת אביב ובגבעת רם היו מתפשטים לכל עבר ומכסים את הארץ בטרצו ובטון חשוף: חילונית מאוד, מתוכננת, צנועה אך מהודרת, מעריצת אמנות. מתוך סניף ארומה הזה אפשר לדמיין ישראל שהשכילה לשלב בתוך המודרניסטי והאוטופי גם את האנושי, הסתמי והמטוגן. אני לא יכול לחשוב על מקום טוב יותר לחיות בו.

צילום: אדוארד קפרוב

ענת עינהר

סופרת ומאיירת

קיי בר, תל אביב

היה אפשר לדבר על קיי בר ברחוב הרצל בתל אביב, בראי הכותרת של ספרו התשיעי של קורמאק מקארתי, "לא ארץ לזקנים". הרי בראש ובראשונה יהיה קשה לעוברי האורח להיטיב לראות את הכניסה למקום. אם יש פה איזה שלט הוא מינימלי, מופיע בדרך אגב, לאמור: מי שיודע ימצא, ומי שלא — ככל הנראה ילך לאיבוד, יידרדר למטה, אולי עד הים, ביי.

עד כה מדובר רק על החוץ; אבל מרגע שאותר המקום, גם דלת הכניסה לא עושה חיים קלים. היא גדולה וכבדה להדיפה, ומה שמקדם את הפנים אחריה הוא פרגוד. לא סתם אני כותבת פרגוד ולא וילון, מפני שמדובר בפריט תיאטרלי במסורת דיוויד לינץ': שחור ועבה, עם שוליים שמטאטאים את הרצפה, ויש לגשש ולמצוא את החרך החבוי בו ואז לפעור אותו ולדחוף רגל פנימה, כמו הזמנה אל מאחורי הקלעים. כאילו הרחוב שזה עתה נכנסת ממנו הוא הצגה מאורגנת למופת, וכאן בפנים הטקסט חופשי וגם המהלכים הבאים עוד לא נכתבו.

כאן המושך בחוטים הוא האלכוהול (ויש לו כמה סגנים בשירותים), וצפוף וחשוך פה כמו בארון מתים ערפדי, ומוזיקה ועשן מחרישים את האוזן והעין, אולי גם את שיקול הדעת בכבודו ובעצמו. אבל את שיחות הנפש הכי שערורייתיות שלי עשיתי אי אז בשנות התשעים וראשית האלפיים תחת מתקפת עשן ומוזיקה באיכות סאונד ירודה, שדרשה  מאיתנו לצרוח את הסודות הכי שמורים שלנו ישר אל אפרכסת האוזן, עד שלרגעים עור התוף היה רועד במאורתו בהתראה אחרונה, לפני שיתבקע ויתפורר לחתיכות ביבבת טנטון נצחית.

בניגוד לספת הפסיכולוג של פרויד או לתא הווידוי הקתולי, כאן תגלו שדווקא הזיהום מטהר. חצאי המילים שנכתשים תחת הרעש והעשן מולידים את פסגת הווידוי החברי

בניגוד לספת הפסיכולוג של פרויד או לתא הווידוי הקתולי, שמאפשרים לו לאדם הנוירוטי לדחוק החוצה תסביכים אפלים באשליה של חדר סטרילי ושקט מקודש, כאן תגלו שדווקא הזיהום מטהר. חצאי מילים נכתשים תחת הרעש והפחמן הדו־חמצני וצונחים אל הרצפה כמו אפר, והחלקיות הזאת, הסיפור המרוצץ שאך נולד וכבר נחנק למוות, היא שמרוממת את הדיבור אל פסגת הווידוי החברי, אולי בשל פוטנציאל ההפרכה — תמיד תוכל להגיד למחרת שלא שמעו אותך טוב, שלא הבינו מה אמרת, שבכלל לא היית שם.

כדאי לעצור רגע ולשקול מחדש את הכותרת ששאלתי ממקארתי כדי להדגיש את כוח העמידות שהקיי דורש מהבאים בווילונותיו: הקיי הוא דווקא לא כזאת ארץ לצעירים. לא מזמן קראתי על שיווק של אלכוהול למילניאלס: לאחר ניתוח סוציולוגי מעמיק נטו שם למסקנה שבני דור ה־Y סולדים משתיית אלכוהול כבדה ויעדיפו יין מפחית קוקטית ומדודת מיליליטר, שחלילה לא תוציא מהם את הבוקובסקי המטונף שהיה כה מכובד בעיני דודיהם מהדור הקודם. נסו לגרור מישהו כזה במורד הרחוב עד הקיי; הוא יתלונן שהמוזיקה פוגעת לו בשמיעה, שהעשן פוגע לו בבריאות, שהמבטים הסליזיים מאזור הבר פוגעים לו ברגשות, ובכללי הוא מעדיף לנהל שיח תרבותי באוויר הפתוח. אולי כל הסיווג הזה מאוס ואין פה עניין דורי, אלא סתם עניין של סטייל. טוב לי שם כי אני אוהבת חשכה וצפיפות ורעש ועשן ושלא ירימו את הכיסאות כשבדיוק התכוונתי להזמין את הדרינק הבא והבא אחריו, עד נקודת הקיי — קחו אותי מפה חיה או מתה ותעשו בי מה שבא לכם, גם ככה מחר בבוקר אני כנראה לא אזכור מזה כלום.