העקרונות החדים שמאחורי הפינות המעוגלות

המתחרים יכולים להיות גדולים, משוכללים, יעילים וזולים יותר. ועדיין, ב־40 השנים האחרונות קשה לחשוב על מוצרי טכנולוגיה יפים יותר מאלה של אפל. איך זה קרה? חמישה הסברים, שלא כולם קשורים לסטיב ג'ובס

נמרוד צוק

עשרה ימים לאחר הקמתה הרשמית של אפל, ב־11 באפריל 1976, הגיח לעולם אפל I. המחשב המיתולוגי המאולתר למראה, שסטיב ווזניאק בנה במוסך שלו, התחיל את המהפכה שהוא וסטיב ג'ובס עמדו לחולל. במונחים עכשוויים הוא אולי נראה כמו פרויקט אלקטרוניקה של תלמיד תיכון, אבל בעולם של 1976 הוא פורץ דרך — לאו דווקא בגלל חדשנות טכנולוגית, אלא בזכות התכנון והעיצוב.

אפל I התבסס ברובו על רכיבים שהיו זמינים לרכישה בחנויות וקטלוגים של חובבי אלקטרוניקה. ואולם, אפל הצעירה הצליחה לקבץ אותם רכיבים בלוח אלקטרוני בודד ולוותר על ממשקים מסורבלים שהתבססו על טלפרינטר, נורות ומתגים לטובת מסך ומקלדת. והיה עוד דבר: בניגוד למחשבי החובבים של אותם ימים, שנמכרו כערכה שצריך להפוך למחשב מתפקד בהרכבה עצמית, את אפל I היה אפשר להרכיב מראש ולארוז בקופסת עץ קטנה. זה עזר מאוד לשכנע את פול טרל, בעלי החנות בייט שופ במאונטיין ויו, להזמין מראש 50 יחידות ולהפוך את הפרויקט כולו לאפשרי כלכלית.

31 שנים לאחר מכן, על במת כנס מקוורלד השנתי, הציג ג'ובס את מוצר הדגל החדש של אפל, שעמד לשנות את העולם פעם נוספת: טלפון חכם בעל חזית שחורה, גוף מתכת עגול פינות, כפתור הפעלה בודד וממשק שמאפשר לעשות הכל בהחלקת אצבע על המסך. אפל I ואייפון הם מוצרים שונים מאוד, אבל מחבר ביניהם קו סמוי שמאפיין כמעט כל מוצר שיצא מאולמות הייצור של הענקית מקופרטינו: דגש יוצא דופן על עיצוב.

הזיהוי של אפל עם עיצוב משובח ויכולתה להציג מוצרים שנראים טוב יותר ומעניקים תחושה ייחודית יותר מאלה של המתחרות כבר הפכו לקלישאות. ועדיין, השאלות שנובעות מכך לא מפסיקות להעסיק מעצבים, מהנדסים, יוצרים ואוהבי טכנולוגיה: מה יודעים לעשות באפל שמיקרוסופט, סמסונג ולנובו לא מצליחות לחקות? מה המתכון לתרבות העיצוב שהפכה לחלק יסודי בדנ”א של החברה? מדוע מוצריה פופולריים כל כך בסרטים ובסדרות טלוויזיה? לשאלות האלה יש לפחות חמש תשובות.

 

 

מימין לשמאל בכיוון השעון: אייפון 6S, אפל ווטש, מחשב מק פרו ומקבוק אייר

עקרונות העיצוב של אפל בפעולה

<  לכתבה הקודמת: התחזית של המומחה

לכתבה הבאה: 40 דברים שלא ידעתם >