"גם אם ג'ובס היה חי, אפל היתה מתקשה לחדש"

פרשן הטכנולוגיה המשפיע בעולם לכלכליסט: "אפל תשמור על כוחה בשנים הקרובות, התלות באייפון לא מפריעה, אבל השוק הופך קשה יותר ומוצרי התוכנה שלה סובלים מהזנחה"

מוסברג. מזוהה יותר מכל כ"עיתונאי של אפל"

על האפל ווטש:"הוא לא נמצא בשוק מספיק זמן כדי לפסוק לגביו. אם בוחנים את ההיסטוריה של האייפוד, האייפון או המק - כל המוצרים האלו היו על המדפים לפחות שנתיים או שלוש לפני שהמריאו"

בעיני רבים וולט מוסברג נחשב לכתב הטכנולוגיה המשפיע בעולם כיום. הוא עבד ב"וול סטריט ג'ורנל" במשך 43 שנה, היה פרשן הטכנולוגיה הבכיר של העיתון וייסד את הבלוג All Things D. ב־2013 עזבו מוסברג ושותפתו קארה סווישר את העיתון, והקימו את אתר חדשות הטכנולוגיה העצמאי Re/Code, שהפך במהרה לאחד המרכזיים בתחום.

מוסברג מסקר את אפל כבר חצי יובל ונחשב לאחד האנשים עם הקשרים העמוקים ביותר בצמרת החברה. לצד סווישר הוא היה היחיד שראיין את סטיב ג'ובס בשנותיו האחרונות פנים אל פנים.

 

 האם אפל עדיין מסוגלת להציג מוצרים מהפכניים, כפי שעשתה עם האייפון והאייפוד?

"כן, אבל יותר ויותר קשה לעשות זאת. מבחינת רוב חברות החומרה זה הישג ענק לעמוד מאחורי מוצר גדול אחד, כמו הווקמן של סוני. אפל יצרה חמישה מוצרים כאלה — אפל 2, מקינטוש, אייפוד, אייפון ואייפד. ואולם, ככל שחולף הזמן והענף מתקדם, קשה יותר ויותר לעשות זאת שוב. זה היה נכון גם אילו סטיב ג'ובס היה היום בחיים. יש הזדמנות כזאת בשעונים החכמים, ובעתיד תהיה הזדמנות כזאת במכוניות".

 

 האם העובדה שאפל הפכה לחברה של מוצר אחד, האייפון, צריכה להדאיג אותה?

"זה לא חדש. היא תמיד היתה חברה של מוצר אחד ועוד כמה מרכזיים פחות. עד לפני 13 שנה הם היו החברה שמייצרת מחשבי מק, ואז האייפוד הפך ללהיט ענק והם הפכו לחברה של האייפוד. עכשיו הם החברה של האייפון".

 

 אז היא לא צריכה לחשוש מהירידה במכירות האייפד?

"האייפד הוא סיפור מעניין. המכירות אכן צונחות, אבל בשוק יש כמעט 300 מיליון מכשירים. אם תפריד את האייפד מאפל, הוא יהיה חברה מכובדת מאוד בפני עצמו. גם המק נתפס כהערת שוליים, אבל אם תפריד אותו מאפל זו תהיה חברה בשווי 26 מיליארד דולר. הם חברת השעונים החכמים הגדולה בעולם, אמנם קטגוריה צעירה אבל אחרי שנה בשוק הם כבר שולטים בה. אז כן, האייפון מאפיל על השאר, אבל לא מדובר בדברים קטנים".

 

 מה באמת יעלה בגורל אפל ווטש? יש כבר מי שמספידים אותו בגלל המכירות המאכזבות.

"הוא לא נמצא בשוק מספיק זמן כדי לפסוק לגביו. יש לו חולשות וכשלים וגם אני ביקורתי כלפיו כמוצר, אבל אם בוחנים את ההיסטוריה של האייפוד, האייפון או המק — כל המוצרים האלו היו על המדפים לפחות שנתיים או שלוש לפני שהמריאו".

 

 אז מה הבעיה המרכזית של אפל כיום בעיניך?

"לא החומרה, אלא התוכנה. לדעתי הם מזניחים את מוצרי הליבה שלהם בתחום הזה (שביניהם אפשר למצוא את iTunes, iWork וחבילת iLife — ע"כ). הם פשוט לא נותנים להם מספיק תשומת לב".

 

 האם היא תשמור על מעמדה גם בשנים הקרובות?

"אפל היתה החברה המשפיעה בעולם ב־20 השנים האחרונות, וזה לא ישתנה בעתיד הקרוב. אני חושב שהידע נמצא שם. היו אנשים שעזבו ואחרים שהצטרפו, אבל לא היה זעזוע רציני. יש להם את כוח המוח, השאלה היא אם הם יחשבו על הרעיונות המתאימים לשוק כיום ויממשו אותם, אם יש להם את הטעם הנכון".

 במה טים קוק שונה כמנכ"ל לעומת סטיב ג'ובס?

"ג'ובס הוא דמות היסטורית שבעוד 100 שנה אנשים עדיין יקראו עליו. הוא היה מלך החברה וההחלטות שלו היו סופיות. כל הארגון נבנה סביבו, ואחרי מותו היה צריך לעשות ריסט. טים קוק יודע שהוא לא יכול להיות סטיב, והוא לא מנסה להיות סטיב אלא עצמו. לארגן את החברה כך שהתוצאות עדיין טובות מאוד, אבל תהליך קבלת ההחלטות שונה. בניגוד לג'ובס הוא לא מנסה לעצב את המוצרים, למשל, אבל יש אנשים שעושים את זה בשבילו. מנגד, הוא יותר טוב בתפעול השוטף מסטיב (לפני מינויו כמנכ"ל הוא היה סמנכ"ל התפעול של אפל), ויודע דברים שקודמו לא ידע. האם השינוי בשיטת הניהול יהפוך אותה לחלשה, טיפשה או שגרתית? יכול להיות, אבל בינתיים זה לא מתרחש".

 

 היית בקשר קרוב עם ג'ובס. מה לדעתך הניע אותו?

"היה לו חשוב מאוד להשאיר חותם ביקום, ולבנות מוצרים ושירותים שישנו את הדרך שבה אנשים חיים. הוא רצה להיות טוב יותר ממיקרוסופט, גוגל, בלקברי, פאלם וכל חברה אחרת, והאמין שהוא באמת יותר טוב. היתה לו נחישות חסרת פשרות, וגם כשהיה חולה הוא לא ויתר אלא דחף ודחף קדימה, גם אם לפעמים המשמעות היתה שהוא לא היה כל כך נחמד".

 

 מה ייחד אותו לעומת מנהלים אחרים בעולם הטכנולוגיה?

"היה לו חוש מדהים למה יכול לעבוד ומה לא, עד לרמת הפינות של מחשב המק או גודל הטראקפד. הוא לא היה מעצב תעשייתי, מהנדס או מתכנת, אבל הוא יכול היה להסתכל על כל החבילה ולהגיד: 'תזיזו את זה לכאן' או 'אני לא רוצה את הפיצ'ר הזה' או 'אפשר לשפר את התצוגה?'. אלה הדברים שהיו חשובים לו, הוא היה כמו עורך. מנגד, אנשים שעבדו איתו יכלו להשפיע עליו לחשוב אחרת. הוא יכול היה להגיד בפגישה: 'זה יהיה ככה, רק ככה זה יעבוד', לעזוב אותה, ואז אנשים היו ניגשים אליו למשרד, מתווכחים איתו, והוא היה אומר 'לא לא לא'. למחרת הוא היה חוזר ומשנה את דעתו".

 

 הוא בכלל תכנן להפוך את אפל לחברה הגדולה בעולם?

"אני לא חושב. למעשה, אחד הגורמים החשובים בהצלחה שלו היה שהוא לא ניהל את אפל בשביל המניה או שורת הרווח. הוא חשב בסדרי גודל של שנים ושל מוצרים ופרויקטים. על שווי שוק הוא דיבר איתי רק פעם אחת — כשאפל עקפו את מיקרוסופט. כשהוא שוחח איתי על כך, הוא הגדיר את ההתפתחות הזאת 'סוריאליסטית'".

מראיין: עומר כביר

מוסברג (מימין) עם ג'ובס. "היה לו חוש מדהים למה יכול לעבוד ומה לא"

צילומים: Joi Ito, Dow Jones Events, Flickr

<  לכתבה הקודמת: אפל ושוק ההון

לכתבה הבאה: הישראלים ואפל >