כלכליסט

המהלך העסקי של השנה

x ההרשמה לתחרות

"המהלך העסקי של השנה"

הסתיימה,


הכרזה על הזוכים תיערך במסגרת ועידת התחזיות 2018 של כלכליסט ב-25/12/17

בברכה, צוות כלכליסט

המהלך העסקי לשנת 2015

בשנת 2016 התקיימה תחרות המהלך העסקי של השנה של כלכליסט בשיתוף BDO בפעם השנייה ברציפות. ליאורה עופר, יו"ר מליסרון ועופר השקעות; ענת לוין, המשנה למנכ"ל כלל ביטוח; פרופ' משה צבירן,דקאן הפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א; צביקה יוכמן, שותף־מנהל בקרן סקיי; דני מרגלית, יו"ר פירמת BDO; גלית חמי, עורכת "כלכליסט"; וגולן פרידנפלד, סגן עורכת "כלכליסט" התבקשו להכריע מבין שש החברות שעלו לשלב הגמר: טבע, קופיקס, מלאנוקס, תדיראן, שופרסל ואנרג'יקס.



תחרות המהלך העסקי של השנה שמה לה למטרה להביע הערכה לחברות ולמנהלים שידעו לשלב עסקה פיננסית ובניית ערך כלכלי למהלך עסקי משמעותי. ההרשמה לתחרות הייתה פתוחה בפני כל החברות הישראליות הציבוריות, המדווחות או הסחירות, בארץ או בחו"ל, תוך מתן דגש לבחינת המהלך ביחס לגודל החברה. זאת מתוך מטרה להעניק הזדמנות שווה לחברות בעלות שווי שוק נמוך.

התחרות שמה דגש על בחירת מהלך עסקי משמעותי שהוביל לתפנית בחברה, הניב ערך לבעלי מניותיה, הרחיב את תחומי פעילותה והשפיע על שווייה ועל הענף שבו היא פועלת.
רכישת אקטביס ב־40.5 מיליארד דולר, שהפכה את טבע לחברת הגנריקה הגדולה בעולם, היא המהלך העסקי של 2015. במקום השני השקת המותג של שופרסל ואחריה מלאנוקס עם רכישת איזיצ'יפ.

שלוש החברות הנוספות שעלו לשישייה הפותחת הן תדיראן, עם מהלך משמעותי למיקוד אסטרטגי בענף מיזוג האוויר, שהקפיץ את שווייה; קופיקס, שזעזעה את שוק בתי הקפה בארץ כשהציעה קפה ב־5 שקלים ואף פתחה רשת סופרמרקטים ביוני 2015; ואנרג'יקס, זרוע האנרגיה המתחדשת של אלוני חץ שמפעילה חוות סולאריות ותחנות רוח, שהצליחה להשלים שלב בפרויקט ענק בפולין בזמן שיא. המהלך העסקי של השנה 2016 צילום: אוראל כהן לכתבה המלאה ב"כלכליסט" >>



המהלך העסקי לשנת 2014

בשנת 2015 כלכליסט בשיתוף BDO השיקה את תחרות המהלך העסקי של השנה ששמה לה למטרה לבחור את המהלך העסקי של השנה תוך דגש על מהלך משמעותי שהוביל לתפנית בחברה, השיא ערך לבעלי מניותיה, הרחיב את תחומי פעילותה והשפיע על שווייה ועל הענף שבו היא פועלת.

במסגרת התחרות צוות השופטים שבו חברים כמה מבכירי המשק הישראלי, בחן עשרות חברות ומהלכים ומתוכן נבחרו שבע חברות ישראליות שביצעו את המהלכים המשמעותיים בשנה שחלפה. במקום הראשון זכתה פרוטרום שהשלימה רכישה של מעל ל-46 חברות מאז שנת 2000. במקום השני זכתה טבע שרכשה את אלרגן לאחרונה והמהלך שלה היה ההגנה על הקופקסון עם השקת המינון החדש – 40 מיליגרם. במקום השלישי זכתה טאואר שרכשה 3 מפעלים מפנסוניק בשנת 2014 והגיעה לקצב הכנסות של כמיליארד דולר. ברשימת החברות שהגיעו לשלב הסופי היו לצד טאואר, טבע ופרוטרום, גם החברות סייבר ארק, מובילאיי, אורמת ואורבוטק.

המהלך העסקי של השנה 2015 צילום: עמית שעל
לכתבה המלאה ב"כלכליסט" >>