כלכליסט

המהלך העסקי של השנה

x ההרשמה לתחרות

"המהלך העסקי של השנה"

הסתיימה,


הכרזה על הזוכים תיערך במסגרת ועידת התחזיות 2018 של כלכליסט ב-25/12/17

בברכה, צוות כלכליסט

זוכי התחרות

חברת אורבוטק, השוכנת ביבנה, היא הזוכה בתחרות המהלך העסקי של השנה של כלכליסט ו-BDO. החברה התמקדה עד שנת 2014 בייצור ציוד בדיקה עבור ענף השבבים ויצרני מסכים שטוחים, אבל מאז היא יצאה לדרך חדשה. באוגוסט 2014 החליטה הנהלתה לרכוש את חברת SPTS הבריטית מקרן Bridgepoint תמורת 370 מיליון דולר במזומן. עבור חברה שכל ימיה התמחתה בציוד בדיקה, ההחלטה לעבור לציוד ייצור היתה דרמטית.

המהלך הכניס את אורבוטק לשוק המארזים המתקדמים לשבבים, הקפיץ את היקף פעילותה, הכניס אותה לשווקים חדשים, הרחיב את סל המוצרים והשירותים שלה והעניק לה נגישות ללקוחות מהותיים חדשים. הכניסה לשוק החדש כמעט הכפילה את הכנסות אורובוטק, מ־580 מיליון דולר ב־2014 לצפי של כ־900 מיליון דולר ב־2017. נכון לנובמבר שעבר, אורבוטק רשמה שיא של 16 שנה - זינוק בשווי השוק בנאסד"ק וחציית רף 2 מיליארד הדולרים. זאת על רקע ההשקה המדוברת של אייפון 8, שאורבוטק מעורבת בתהליכי ייצורו.

לדברי אשר לוי, מנכ"ל אורבוטק: "אני שמח ונרגש על המעמד. תודה לכלכליסט ותודה ל- BDO על הזכות להשתתף ועל הזכייה. אורבוטק הוקמה לפני מעל שלושה עשורים ובנתה לה מוביליות עולמית בכולם. אנו עסוקים בשנים האחרונות באסטרטגיית צמיחה הכולת את רכישת SPTS הבריטית שהיוותה בסיס לחטיבת סמי קונדוקטורים. אורבוטק נמנית כיום על קבוצת חברות מצומצמת אשר משפיעה היום ובעתיד על האלקטרוניקה העולמית, החל בסמארטפונים וכלה בתעשיית הרכב, קישוריות ועוד תחומים- שאנו משתפים הם פעולה עם חברות גדולות וחדשניות בעולם. לדוגמה, הדגמים הכי מתוחכמים של טלפונים סלולאריים כוללים מעל 30 מודולים של אורבוטק. כל זה אפשר לנו לסיים את 2017 עם ביצועי שיא וגם להביא את ערך החברה לערך הגבוה אי פעם. תודה מיוחדת לעובדינו השומרים את אורבוטק בחזית הטכנולוגיה העולמית".

הזוכים בתחרות המהלך העסקי צילום: עמית שעל


חברת TOWER JAZZ העוסקת בתחום השבבים זכתה במקום השני. החברה רשמה ברבעון השלישי של 2017 מכירות שיא של 355 מיליון דולר, עלייה של 9% בהשוואה לרבעון המקביל. הרווח הגולמי הסתכם ב־55 מיליון דולר, שיפור של 12% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי התזרימי (Ebitda) ברבעון הסתכם ברמת שיא של 109 מיליון דולר - 31% מהמכירות. זאת בהשוואה ל־97 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2016, עם 29% מהמכירות. בשורה התחתונה רשמה טאואר רווח נקי של 55 מיליון דולר, שיפור של 8% לעומת הרבעון המקביל. זהו הרווח הגבוה ביותר שרשמה החברה מפעילות שוטפות - והמשקיעים לא נותרו אדישים: מניית טאואר זינקה בשנה האחרונה ב־70%, ורשמה עלייה מצטברת של יותר מ־250% בחמש השנים האחרונות.

ראסל אלוונגר, מנכ"ל טאואר, הצליח לעשות את הבלתי אפשרי כמעט. לפני 12 שנים, כשנכנס למשרדו במגדל העמק, היה נראה כי החברה מרחק צעד אחד מקריסה. היום טאואר נחשבת לאחת החברות מצליחות בבורסה המקומית. אלוונגר הגיע לטאואר לאחר עזיבת המנכ"ל הקודם כרמל ורניה. טאואר הפסידה בשנתיים שקדמו להגעתו 250 מיליון דולר, ושאלת קיומה עמדה בספק. אלוונגר, בעברו הרחוק מתאגרף, היה צריך להוכיח יכולת היאבקות יוצאת דופן ולהילחם על החברה.

בשנים הללו נאלצה טאואר לבצע סוג של הסדר חוב מול הבנקים, לבקש הזרמת בעלים מהחברה לישראל של עידן עופר ולהתמזג עם חברת השבבים האמריקאית ג'אז. שווי השוק שלה טיפס במידה ניכרת: מפחות מחצי מיליארד שקל ביום כניסתו של אלוונגר, במאי 2005, לשווי שוק שנושק ל־12 מיליארד שקל היום.

אלוונגר נדרש להתמודד עם שתי חזיתות עיקריות: חיזוק מבנה ההון של החברה, במקביל לחיזוק הצד הטכנולוגי ולבניית יכולות טכנולוגיית שיותירו את טאואר בזירה. לאחר המיזוג עם ג'אז, טאואר לא קפאה על השמרים. היא הרחיבה את יכולותיה בטכנולוגיות אנלוגיות, וביצעה מיזוגים ורכישות שהתבססו על מודלים עסקיים ייחודיים. טאואר־ג'אז הקימה שותפות עם פנסוניק, הכוללת שלושה מתקני ייצור ביפן, ובנוסף רכשה מפעל ייצור בסן אנטוניו, המספק לה כושר ייצור נוסף.

המהפך ניכר היטב בתוצאות. בשנים האחרונות צמחו מכירות החברה מקצב שנתי של כ־100 מיליון דולר לקצב שנתי של יותר מ־1.4 מיליארד דולר, מספר מתקני הייצור שלה גדל משניים לשבעה בשלוש יבשות שונות, ומספר העובדים שלה צמח מ־900 ל־5,500; מספר לקוחותיה עלה מ־30 בלבד ליותר מ־300.

טקס ההכרזה על הזוכים בתחרות המהלך העסקי של השנה צילום: עמית שעל


למקום השלישי הגיעה חברת נייס (NICE) שביצעה ב-2016 שתי רכישות אסטרטגיות שהגדילו במידה ניכרת את מגוון המוצרים שהיא מציעה ללקוחות - ואת מגוון הלקוחות עצמם. שתי הרכישות שיפרו והרחיבו את יכולת המענה למגמות העיקריות בשוק המטרה של נייס - מעבר לענן ושימוש בבינה מלאכותית.

הרכישה הראשונה בוצעה בינואר 2016: חברת Nexidia, שעוסקת בניתוח אינטראקציות בין חברות ללקוחות. החברה, שנרכשה תמורת 135 מיליון דולר, חיזקה לנייס את יכולות מערכות האנליטיקה - מערכות המאפשרות למשתמש להוציא במהירות מידע לפי חיתוכים שונים. בזכות האנליטיקה בענן החברה אפשרה לנייס להוסיף יכולות ולהיענות לצורכי המשתמשים מהר יותר. בנוסף היא אפשרה לנייס להציע את פתרונות האנליטיקה גם בסביבות תוכנה של מתחרים. כתוצאה, נתח השוק של נייס זינק, ולפי חברת ניתוח השוק DMG, הוא כפול מזה של המתחרה הקרובה ביותר בתחום.

הרכישה השנייה הושלמה בנובמבר 2016. inContact, שנרכשה תמורת 940 מיליון דולר, נתנה לנייס יכולת משלימה בשוק נושק לשוק המסורתי שלה, הכפול בגודלו מזה שנייס פעלה בו. הענן אפשר לנייס להציע פתרונות לארגונים קטנים בהרבה מלקוחותיה המסורתיים, חברות ענק. שתי הרכישות מיצבו את נייס כשחקנית המובילה בשוק התוכנה לארגוני שירות לקוחות, והגדילה את השוק הפוטנציאלי. מניית נייס נסחרת בת"א ובנאסד"ק. בשנה האחרונה עלתה המניה בנאסד"ק ב־29%, ונייס נסחרת לפי שווי שוק של 5.4 מיליארד דולר. ב־2017 מורגשות תוצאות הרכישה בקצב צמיחה מואץ, וניכרת עלייה דרמטית במכירות ממנויים ועלייה מתמדת ברמת הרווחיות.

לכתבה המלאה ב"כלכליסט" >>