ללמוד מאוסטרליה על שקיפות התקציב

הממשלה שמפזרת הבטחות רק אם יש לה כיסים

 

הפוליטיקאים בישראל מבטיחים מתנות תקציביות גם כשאין להם מושג מי יממן אותן. באוסטרליה זה עובד הפוך וכולם יכולים לראות איך מתפלגים כספי המסים שלהם

 

עמרי מילמן

איור: ערן מנדל

 

תהליך בניית תקציב המדינה — שמשפיע על כל אחד מאיתנו — הוא דבר מה שאיננו מרגישים בו ביומיום. במובנים רבים התקציב האוסטרלי — בנייתו, ניהולו והעניין של הציבור בו — הוא משהו שהיינו שמחים לראות פה בשל כמה גורמים ובראשם השקיפות. התקציב האוסטרלי שקוף מאוד לאזרחי המדינה, ולהבדיל מאזרחי ישראל, האוסטרלים יודעים מה מתרחש בו.

הדבר הבסיסי ביותר שניהול תקציב דורש הוא קביעת מקור מימון לכל החלטה שמתקבלת במסגרתו. האוסטרלים עושים זאת היטב. הרי כשחושבים על צרכנות נכונה, לבדוק שיש לך כסף לפני שאתה מתחיל לקנות זה אלמנטרי. אבל בישראל אי אפשר לומר זאת על הממשלה שמפזרת הבטחות ללא כיסוי תקציבי. בשבועיים האחרונים התקבלו החלטות ממשלה בעלות גבוהה, אבל מקור המימון שלהן אינו ידוע. כך למשל הוקצו 900 מיליון שקל למגזר הערבי. מאיפה הכסף? שאלה טובה.

במסגרת תקציב 2015–2016 הממשלה מתחילה לקדם כלי חדש שנקרא הנומרטור, שתפקידו לוודא שלכל החלטה תקציבית יש מקור מימון. אם המהלך הזה יצליח, תתקדם ישראל לפחות צעד אחד לכיוון אוסטרליה.

 

להסתכל אל האופק

דבר נוסף שהמיניסטרים האוסטרלים עושים טוב מעמיתיהם הישראלים הוא תכנון לטווח ארוך מתוך הסתמכות על תחזיות. בישראל, לעומת זאת, נקבע תקציב רק לשנה בדרך כלל. וגם הוא אינו קשיח, משום שקביעתו ככזה עלולה לגרום לטעויות חמורות. כך למשל נוצר גירעון של 40 מיליארד שקל בתום התקציב הדו־שנתי ב־2011–2012 שניצח עליו שר האוצר אז יובל שטייניץ. התקציב הסתמך על תחזית הכנסה מוטעית, ולכן היה הגירעון כפול מהמתוכנן.

עם זאת, בישראל כן יש תכנון אסטרטגי שמתווה מדיניות תקציבית כללית לשנים הבאות. מאז תקציב 2015 החלו במשרד האוצר להקדיש עמוד אחד בסוף ספר התקציב להצגת המסגרות לשנים הבאות, כולל הצגת החריגות התקציביות שכבר ידועות בנוגע לשנים הבאות. הטבלה הקטנה הזאת בקצה ספר התקציב ממחישה את גודל הפער בין ההבטחות של נבחרי הציבור ובין המציאות.

 

להחליט מה חשוב

התקציב האוסטרלי נבנה מתוך דיונים על סדרי העדיפויות של הממשלה. כלומר, הממשלה מציגה לציבור בבירור את הדברים שחשובים לה נכון לאותה שנה. ואולם בישראל המצב שונה. כאן, בליל אישור התקציב ל־2015–2016, כמו בכל שנה, רבים מהשרים הסתפקו בהנחת פתק "מאשר" על כיסאם ולא נכחו בגופם. כלומר, אין דיונים, ושום שר אינו משתתף בקביעת סדרי העדיפויות ובחלוקת המשאבים הכוללת. העיקר הוא לגזור קופון שאפשר ללכת איתו לבחירות הקרובות.

אתר האינטרנט של התקציב האוסטרלי גם הוא מושא לקנאה. נוסף על כך שהוא נוח ונגיש, הוא מכיל כלים יעילים לציבור. כך למשל בלשונית של "תעסוקה ועסקים קטנים" יכול בעל עסק באוסטרליה להזין את סוג העסק שבבעלותו, להגדיר את הישות המשפטית שתחתיה העסק פועל, להצהיר אם הוא בעל הנכס או לא, וללמוד בדיוק כיצד התקציב הנוכחי משפיע עליו ומה הוא יכול לקבל ממנו. לפני חודש השיק גם משרד האוצר שלנו אתר חדש שמנגיש את התקציב ומאפשר לציבור הרחב להבין את הרכב ההוצאות והעלויות בהשוואה שנתית. האתר הזה אינו מפותח ומשוכלל כמו זה האוסטרלי.

ועוד יכול האזרח האוסטרלי להזין את ההכנסה השנתית שלו ביישום אחר באותו האתר ולראות כיצד מתחלקים כספי המסים שלו. על כן תושבי אוסטרליה מבינים מדוע חשוב לשלם מסים — למה הם משמשים ומה הם מקבלים בתמורה. האתר הזה כנראה יעיל מהמלשינון שמאפשר לישראלים לדווח לרשויות המס על השכנים שלהם שמעלימים מסים.

אגב, אם יקום מי שיאמר שאוסטרליה היא לא ישראל בעיקר כי היא אינה נדרשת להתמודד עם האיומים והאתגרים הביטחוניים שישראל נאלצת להתמודד איתם, כדאי לו לדעת כי תקציב הביטחון של אוסטרליה הוא השלישי בגודלו מבין המשרדים הממשלתיים, מיד אחרי תקציבי הרווחה והבריאות.

השקיפות הנהוגה באוסטרליה בכל הנוגע לתקציב היא דבר שכדאי לנו לאמץ. אצלנו הבנת ספר התקציב היא דבר המיועד למיטיבי לכת בלבד. באוסטרליה התקציב פשוט להבנה ונבנה כך שכל הציבור יוכל להתמצא בו.

התקשורת בישראל מנהלת קמפיין למען השקיפות ומסריו מחלחלים. ואולם נכון להיום, ההתעניינות של הציבור בישראל בתקציב אינה דומה לזו של האוסטרלים. שם כאשר התקציב מוצג לפני הפרלמנט, המאורע משודר בשידור חי. בסופו של דבר, קביעת התקציב ה"אידיאלית" של האוסטרלים אינה דורשת הרבה. כל מה שצריכה הממשלה זה לרצות.

 

הפתרון לבעיית המשילות

הסיירת ליישום החלטות

 

הפוליטיקאים בישראל אוהבים לדבר על בעיית המשילות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח להגביר את המשילות בקמפיין הבחירות האחרון באמצעות העלאת אחוז החסימה, למשל. דו"ח של המרכז להעצמת האזרח שחיברו ד"ר מעוז רוזנטל מהמרכז הבין־תחומי בהרצליה ומורין חיו־חמו מאוניברסיטת תל אביב מצביע על כך שבעיית המשילות נמצאת עמוק בתוך משרדי הממשלה — שבהם מתחלפים שרים ומנכ"לים בתכיפות, והחילופים גורמים לזניחתן של תוכניות קיימות לטובת תוכניות חדשות שיהיו רשומות על שם השר.

לפי הדו"ח כדאי לישראל לאמץ מודל שעובד היטב באוסטרליה ובבריטניה. באוסטרליה פועלת "היחידה הממשלתית ליישום", והיא עוקבת באופן מפורט אחר ביצוע החלטות הממשלה ומנסה לזהות בעוד מועד את הסיכונים העומדים לפני התוכניות. בבריטניה פועלת "יחידת הביצוע המרכזית הראשונה", שהוקמה במשרד רה"מ בתקופת ממשלת הלייבור בראשות טוני בלייר. היא עקבה אחר ביצוע של מאות החלטות ודיווחה לממשלה בזמן אמת על ביצוע סדר העדיפויות שלה.

בהולנד, שדומה במבנה הפוליטי שלה לישראל, אין יחידת יישום, אבל יש דרכים אחרות של בקרה: הממשלה קבעה 74 מטרות בתחומים שונים והוגדרו להן אבני דרך. ארבע סוכנויות מקצועיות מספקות לשרים כ־300 דו"חות בשנה המפרטים את קצב ההתקדמות.

"חוסר היכולת ליישם מדיניות היא המחלה הכרונית של הממשל בישראל", אומר מנכ"ל המרכז תומר לוטן. "המחקר מציע מענה בדמות הקמתן של יחידות מטה מרכזיות לליווי תהליכי יישום". לפי ההצעה תשב היחידה המרכזית במשרד רה"מ ותפקח על שאר היחידות שיוקמו בכל אחד ממשרדי הממשלה.

 

אורי תובל

כל כתבות הפרויקט

  ללמוד מהבריטים על ייעוץ פיננסי 

  ללמוד מהאמריקאים על נדל"ן לשכירות 

  ללמוד מהאוסטרלים על שקיפות התקציב 

  ללמוד מהרומנים על אינטרנט מהיר 

  ללמוד מהגרמנים על אנרגיות מתחדשות 

  ללמוד מהיפנים על העסקת מבוגרים 

  ללמוד מהפינים

על חינוך 

 ללמוד מהעולם הערבי על פרויקטי תשתיות מהירים 

 ללמוד מהנורבגים איך לקדם רכישת כלי רכב חשמליים 

 ללמוד מהאיסלנדים איך משתפרים בכדורגל 