8
גירעון
7
תחבורה
6
ארנונה
5
רווחה
4
בריאות
3
חינוך
2
ביטחון
1
הכנסות
ברוב העולם המערבי תחבורה ציבורית היא דרך מקובלת ונוחה לנסוע לעבודה. בישראל? כל מי שרק יכול מנסה להימנע ממנה. לבד מהרכבת הקלה בירושלים ועבודות הרכבת הקלה בתל אביב, שהחלו לא מכבר, לא ראינו שום שיפור משמעותי בעשורים האחרונים. מה כן? תעריפים גבוהים, אי-עמידה בזמנים, חוסר סנכרון בין רכבות לאוטובוסים ותחושה כללית שאין באמת משרד אחראי.
מיליארד שקל
תקציב התחבורה
בשורה התחתונה
בינתיים, בכל שנה שבה מתוקצבת התחבורה הציבורית בפחות ממה שצריך, הפער בין ישראל למערב רק הולך וגדל - ואיתו גם הצפיפות על הכבישים
אלא שהרצון הזה די מוגבל. לא רק שההשקעה הכספית בתחבורה הציבורית נמוכה, אלא ששרי האוצר והתחבורה גם לא טורחים להשקיע את כוחם הפוליטי במימוש פוטנציאל התקציב ומסיטים אותו בקלות לדברים נוחים יותר
פקידי האוצר מודים בשנים האחרונות בטעות ההיסטורית שעשה המשרד כשהזניח את התחבורה הציבורית. נראה שלפחות כוונותיהם טובות ושגם הם סוף סוף הבינו את חשיבות הנושא לצמצום פערים ולצמיחת המשק
7
תחבורה ציבורית
מי לא רוצה שתשאירו את הרכב הפרטי בבית
- עמרי מילמן -
בסוף 2012 פרסמו משרד האוצר ומשרד התחבורה תוכנית אסטרטגית לפיתוח התחבורה הציבורית בארץ. התוכנית קבעה שכדי לצמצם את הפער מול המדינות המפותחות יש להשקיע 10.6 מיליארד שקל בתחום בכל שנה. בפועל אנחנו רק מתרחקים מהיעד. עיקר התקציב ממשיך להיות מושקע בפיתוח הכבישים, ואילו תשתיות התחבורה הציבורית זוכות לתקצוב נמוך מדי.
במשרדי האוצר והתחבורה טוענים כי הם נוקטים היום קו מדיניות ברור שמעדיף את התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי. ואולם, באותה הנשימה מודים באוצר כי "קשיי התכנון, התיאום והביצוע גרמו בשנים האחרונות להסטה קבועה של תקציב לא מנוצל מהפרויקטים העירוניים והמטרופוליניים של התחבורה הציבורית לעבר הפרויקטים הבין-עירוניים".
למרות המסירות הרבה לתחבורה הציבורית שמנסים להציג במשרדי האוצר והתחבורה הקיצוץ שנעשה בתקציב פיתוח התחבורה שקבע כחלון, שר האוצר החברתי, הוא כ-760 מיליון שקל. שר התחבורה, אגב, לא התלונן.
בשנה שעברה עוד ניסו במשרדי התחבורה והאוצר להקים רשויות תחבורה ציבורית מטרופוליניות. הרעיון היה להעביר אליהן את האחריות שמוטלת היום על משרדי הממשלה – כפי שנהוג בעולם – כדי לסייע לפיתוח התחבורה הציבורית. השנה נראה שזה כבר פחות בוער לשר התחבורה, והוא החליט שהנושא לא ייכלל בתקציב.
9.8
9.1
12.1
11.9
3.2 רכבות כבדות
1.2 תחבורה ציבורית
והסעת המונים
4.6 כבישים
בין עירוניים
0.9 כבישים
עירוניים
0.3 בטיחות בדרכים,
אחר ורזרבה
10.2
3.3 רכבות כבדות
1.6 תחבורה ציבורית
והסעת המונים
5.4 כבישים
בין עירוניים
1.1 כבישים
עירוניים
0.5 בטיחות בדרכים,
אחר ורזרבה
3
2
1
2.5 רכבות כבדות
2.5 תחבורה ציבורית
והסעת המונים
5.9 כבישים
בין עירוניים
1 כבישים
עירוניים
0.2 בטיחות בדרכים,
אחר ורזרבה
1.5 רכבות כבדות
1.7 תחבורה ציבורית והסעת המונים
4.9 כבישים בין עירוניים
0.9 כבישים עירוניים
0.1 בטיחות בדרכים, אחר ורזרבה
1.9 רכבות כבדות
1.7 תחבורה ציבורית והסעת המונים
4.8 כבישים בין עירוניים
0.8 כבישים עירוניים
0.6 בטיחות בדרכים, אחר ורזרבה
תקציב פיתוח התחבורה הציבורית
(במיליארדי שקלים)
2016
2014
2015
2012
2013
37%
35%
41%
41%
43%
אחוז ההשקעה בתחבורה ציבורית