גל רייך
מייסד מיזם Anyway, המציג מפה של תאונות דרכים עם נפגעים, כדי להזהיר את המשתמשים וללחוץ על הרשויות
בן 29, רווק מירושלים. יועצו של ח"כ חיליק בר (עבודה). מתמודד לראשות צעירי מפלגת העבודה
שותפים לדרך: רון רייטר, עתליה אלון והסדנה לידע ציבורי
האח השכול שממפה תאונות דרכים ופועל כדי למנוע אותן
כשגל רייך היה בסוף שירותו הצבאי, אחותו הקטנה דנה נהרגה בתאונת דרכים. "בדיוק סיימתי תרגיל", הוא משחזר. "הייתי אמור לנסוע הביתה לחדרה ועצרתי בתל אביב. בזמן שחיכיתי הגיעו שיחות מוזרות; כולם כבר ידעו, אנחנו היינו אחרונים לדעת. ואז התקשר אבא שלי, 'היתה תאונה, אנחנו נוסעים לבית חולים לראות את דנה'. כשעמדתי על הרציף של הרכבת לחדרה, הוא התקשר ובישר לי על מותה.
"בשבעה לקחתי את דוד שלי לראות את מקום התאונה. זה היה בכביש 77. הוא היה בשיפוצים, לא היו שוליים, בנו חומת בטון שתפריד בין הנתיבים, היה סימון זמני. עשינו את המסלול כמה פעמים, הלוך ושוב. עדיין היו סימנים של התאונה על הכביש. מערבל בטון עלה על האוטו שלה. נהג המערבל אמר אחר כך שראה את המכונית נוסעת בנתיב שלו וניסה לעצור; על הכביש אכן היו סימני גלגלים, הוא שבר את ידית ההילוכים מרוב שניסה לעצור, אבל לא היה לו לאן לברוח, לא היו שוליים. במשטרה סיפרו לנו שהכביש מאוד מסוכן: היו שם המון תאונות, גם אוטובוס של הקאמרי היה מעורב בתאונה שם. אף אחד לא הופתע שזה קרה.
"באותה נקודה הבנתי שאני חייב לעשות משהו, שיש אחריות על הכתפיים שלי. המשטרה לא חקרה את התאונה. אולי בגלל התוצאה שלה, שהנהגת נהרגה. אני התאכזבתי שלא חקרו. נהגים עושים טעויות, השאלה היא מה מצבן של התשתיות. ידעתי שאני רוצה לא רק להתנדב, אלא לפרוץ את המעגל, לשנות את המספר היציב של תאונות הדרכים. החלטתי לעשות מאגר מידע על תאונות, בהנחה שאם הציבור יידע איפה יש כבישים מועדים, ייזהרו בהם.
"פניתי ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה וקיבלתי מהם קובץ שמכיל את כל התאונות שבהן היו נפגעים. רון רייטר, סטודנט מהבינתחומי, עזר לי לשים את הקובץ על מפה. הגעתי לסדנא לידע ציבורי, עמותה לקידום שקיפות ומעורבות אזרחית, והקמתי את Anyway, פרויקט שמציג על מפה תאונות דרכים עם נפגעים. אנחנו מקבלים מהלמ"ס עדכון חודשי על תאונות דרכים עם נפגעים, ומוסיפים מידע שאנחנו מקבלים מארגון איחוד הצלה ודיווחים משומרי הדרך. מטרת הפרויקט היא להזהיר אנשים מפני כבישים מסוכנים, בעיקר מסביב לביתם, למשל בדרך לבית הספר; ולגרום לרשויות לתקן את הכבישים בעקבות רעש ציבורי. אנחנו מפרסמים דו"חות וגם משתפים פעולה עם 'אור ירוק', באתר שלהם ישתמשו במפה שלנו. השאיפה היא להגיע למערכת שתאפשר ממש מעקב אחרי טיפול של הרשויות במקומות בעייתיים".
ביוני האחרון הצטרפה אל המיזם עתליה אלון, מתכנתת שבעלה נהרג לפני שנה וחצי בתאונה בצפון. "הפרויקט קיבל שדרוג רציני מאז שהיא הגיעה. ב־15 בינואר הציגו את זה בכנסת. אני עוד לא יודע אם כבר מנעתי תאונה בעזרת המפה, אבל אני מאמין שכן".
רותה קופפר
צילום: עמית שעל