אין ביקורת פנימית או חיצונית, התושבים אדישים ופוליטיקאים מושחתים נשארים בתפקידם. רמת השחיתות ברשויות המקומיות מספקת הצצה לעתיד של הכנסת, אם דברים לא ישתנו
דורון ברויטמן
מי שרוצה לקבל הצצה לרמת השחיתות ברשויות השלטון הארציות בישראל בעוד כמה שנים, אם רמות השחיתות ימשיכו לעלות, צריך רק להביט במתרחש ברשויות המקומיות. מאז שנת 2000, כ־60 ראשי ערים ורשויות מקומיות נחקרו בחשד למעורבות בפלילים. נגד חלקם הוגשו כתבי אישום וכ־20 מהם הורשעו, רובם המוחלט בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.
לפי מחקר שביצע המכון הישראלי לתכנון כלכלי בשיתוף עם חוקר השחיתות ד"ר דורון נבות מאוניברסיטת חיפה, השחיתות בשלטון המקומי קיימת בכל סוגי הרשויות, ללא תלות במאפיינים דמוגרפיים, גיאוגרפיים, מגזריים, סוציו־אקונומיים או בסוג ואופי היישוב. רוב השחיתות ברשויות מתרכזת בתחומי תכנון ובנייה, מימון מערכת הבחירות ומכרזים והתקשרויות מול גופים פרטיים.
מבין כל ההרשעות ברשויות המקומיות, בולטות במיוחד אלו של ראשי ערים שקיבלו שוחד מקבלנים ומיזמי נדל"ן. להלן רשימה חלקית: ראש עיריית רמת גן צבי בר, שהורשע בקבלת שוחד מקבלנים בעיר; ראש עיריית קרית מלאכי מוטי מלכה, שהורשע בהטרדה מינית ובעבירה על חוק התכנון והבנייה כיו"ר הוועדה המקומית; ראש עיריית קלנסווה מוחמד חדיג'ה, שהורשע בלקיחת שוחד מקבלן ובסחיטה באיומים של חבר מועצה; ראש מועצת מרחבים אבנר מורי, שהורשע בשוחד מקבלן בניין; ראש עיריית ירושלים אורי לופליאנסקי שהורשע בקבלת שוחד בפרשת הולילנד; והמוכר מכולם, ראש עיריית ירושלים לשעבר אהוד אולמרט, שהורשע גם הוא בפרשת הולילנד על מעשים שביצע בתפקידו כראש העירייה.
יש כמה סיבות להתרחבות השחיתות ברשויות, אך החשובות ביותר הן חולשת שומרי הסף, אדישות הציבור וסירובו של הפרלמנט לחוקק חוק קלון
אולמרט - שפשע כראש עירייה והפך עם השנים לראש ממשלה - הוא דוגמה מובהקת לאבולוציה של השחיתות ברשויות השלטון בישראל, אבל הוא לא היחיד שחיבר בין המקומי לארצי. אליו ניתן להוסיף, ברשימה חלקית בלבד, את חבר הכנסת ויו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן, שנחשד בקבלת שוחד כשהיה סגן ראש עיריית ראשון לציון וגם את ניצב המשטרה בדימוס ישראל סדן, שהורשע בשוחד בחירות לאחר שניסה לשחד מספר חברי מועצה כשכיהן כראש עיריית חדרה.
ראש עיריית קרית מלאכי מוטי מלכה
שנת הרשעה: 2013
מפלגה: רשימה עצמאית
עבירות: הטרדה מינית ועבירה על חוק התכנון והבנייה
ראש עיריית ירושלים אורי לופוליאנסקי
שנת הרשעה: 2014
מפלגה: דגל התורה
עבירות: קבלת שוחד בפרשת הולילנד
ראש עיריית רמת גן צבי בר
שנת הרשעה: 2015
מפלגה: רמת גן בראש
עבירות: קבלת שוחד והלבנת הון
יש כמה סיבות להתרחבות תופעת השחיתות ברשויות המקומיות, אך החשובות ביותר הן חולשתם של שומרי הסף וגופי הביקורת המקומיים, אדישותם של התושבים וסירובו המתמשך של הפרלמנט הישראלי לחוקק חוקים שיסדירו את הנושא.
שומרי הסף שאמורים לפקח על הרשות המקומית, כמו היועץ המשפטי, מבקר הפנים והגזבר, כפופים על פי חוק לראש העירייה ותלויים בו, הן להמשך העסקתם והן לשיתוף הפעולה שלו עמם. סביר להניח שרובם יעדיפו לא לסכן את עצמם ולהגיע לעימות עם ראש העירייה.
לצד הביקורת הפנימית, גם זו החיצונית שאמורה להגיע מגופי תקשורת מקומיים חלשה מדי. ברוב המקרים, ההכנסות של התקשורת המקומית מגיעות בעיקר מפרסומות של בעלי עניין מקומיים, כמו חברות ויזמי נדל"ן ופרסום של העירייה. ספק אם יעזו לבקר ולחקור את הגופים העיקריים שמממנים אותה.
שומרי הסף שאמורים לפקח על הרשות, כמו היועץ המשפטי ומבקר הפנים, כפופים לראש העירייה ותלויים בו, הן להמשך העסקתם והן לשיתוף פעולה
לכך צריך להוסיף את אדישותם של התושבים. ברשויות רבות מדי, התושבים ממשיכים להצביע עבור מועמדים תחת חקירות משטרה, כאלו שהוגש נגדם כתב אישום ואף כאלו שהורשעו וחזרו לזירה הפוליטית המקומית. בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות, שהתקיימו ב־2018, התמודדו 12 ראשי רשויות החשודים בפלילים, ובהם ראש עיריית רמת השרון לשעבר יצחק רוכברגר, שהורשע במרמה והפרת אמונים, וראש עיריית קריית מלאכי לשעבר מוטי מלכה, שהורשע בעבירות מין.
הדרך לתקן את הנורמה המעוותת הזאת עוברת בכנסת, בחקיקת חוק קלון שימנע ממי שהורשע בעבירה פלילית לכהן בתפקיד ציבורי בכיר ללא הגבלת זמן. הבעיה היא שניסיונות לחוקק חוק כזה - שנחוץ גם ברמת הכנסת והממשלה - נכשלים פעם אחר פעם.