קוק יוצא לקרב על הצמיחה הדו־ספרתית

לראשונה מאז האייפון המקורי בוול סטריט לא בטוחים שאפל תחזור לצמיחה גבוהה בקרוב. היא תצטרך לפרוח בהודו, לא להיעצר בסין ולנצל את בסיס הלקוחות הענק שלה

שלומי כהן

מה צופן העתיד למניית אפל?

מניית החברה מאז מותו של ג'ובס, בדולרים

במחירה כיום אפל עדיין מחזיקה בתואר של החברה עם שווי השוק הגדול בעולם, 590 מיליארד דולר, כאשר אלפבית (GOOGL) נושפת בעורפה עם שווי של 520 מיליארד דולר

כשסטיב ג'ובס חזר לנהל את אפל ב־1997 כדי להצילה מפשיטת רגל, כולם ציפו ממנו לגבש מיד תוכנית הבראה כלכלית, שתעצור את ההפסדים הכבדים של החברה. כך סיפר החודש המעצב הראשי של אפל ג'וני איב בראיון לצ'רלי רוז מ־9to5Mac. אלא שג'ובס בחר לכאורה באסטרטגיה לא כלכלית. הוא הורה לאנשי הפיתוח והעיצוב לעבוד על "מוצרים מעולים", כהגדרתו, לא להתפשר על האיכות ולבסוף למכור אותם במחירים סבירים.

וזה עבד. ה־iMac הראשון, שיצא שנה לאחר מכן, הפך ללהיט. מניית אפל החבוטה (AAPL), שערכה היה 0.5 דולר כשג'ובס נכנס לתפקיד, המריאה ל־1.4 דולר (מתואם לספליטים). האסטרטגיה הזאת הביאה לעולם לאחר מכן את האייפוד, האייפון והאייפד לצד סדרות המק החדשות, והפכה את אפל לאימפריה שמוכרת לנו היום.

עם מותו של ג'ובס בתחילת אוקטובר 2011 היה מחיר המניה כ־50 דולר — זינוק של פי 100 מאז קיבל את הפיקוד. בהמשך היא המריאה בראשות המנכ"ל טים קוק לשיא של 135 דולר לפני כשנה, ערב השקת השעון החכם אפל ווטש, קטגוריית המוצרים החדשה הראשונה שקוק הציג, ומיד אחרי צירופה ההיסטורי למדד הדאו ג'ונס. כיום המניה רחוקה מעט מהשיא הזה (ערכה 105.67 דולר נכון ליום שני), ובשוק חשים שאפל על פרשת דרכים.

לראשונה מאז השקת האייפון המקורי ב־2007 בוול סטריט לא בטוחים אם אפל תצליח לרשום בשנים הקרובות צמיחה דו־ספרתית. לפי הערכות, היא תצבור מכירות של 277 מיליארד דולר בשנת הכספים הפיסקאלית הנוכחית שתסתיים בספטמבר — ירידה שנתית של 3%. האנליסטים צופים שאייפון 7 יחזיר אותה בשנה הבאה, אוקטובר 2016 עד ספטמבר 2017, לצמיחה של 6%.

בטווח הארוך אפל זקוקה לאסטרטגיה חדשה שתתניע את הצמיחה הגבוהה על רקע ההאטה בהתרחבות שוק הסמארטפונים העולמי. בטווח הקצר השירותים שהיא תציע ללקוחותיה הנוכחיים (המשתמשים ביותר ממיליארד ממכשיריה) לצד אייפונים זולים בשווקים מתפתחים עשויים לשכנע את וול סטריט שמוקדם לוותר על אפל כמניית צמיחה.

להשקתו של אייפון SE הקטן והמוזל החודש יש משקל גדול, בעיקר בחדירה להודו. אם בסין ל־96% ממנויי הסלולר כבר יש סמארטפונים, בהודו רק 23% מחזיקים בהם. בגולדמן זאקס מעריכים שעד שנת 2018 השוק ההודי עשוי להוסיף 35 מיליון משתמשי אייפון חדשים, שליש ממחזיקי המכשיר כיום בסין.

וגם סין עצמה עשויה להפתיע. ייתכן שבוול סטריט מיהרו מדי להכריז עליה כשוק שבו בוננזת האייפונים נעצרה, אחרי שקוק ציין בינואר כי הם חווים שם האטה בצמיחה. לפי נתוני חברת הטלפון הגדולה בסין ובעולם, צ'יינה מובייל (CHL), בחודש שעבר נוספו לה 25 מיליון מנויי דור 4, רובם מנויים קיימים ששודרגו מדור 2. אם המגמה הזאת תימשך, יתווספו צרכני אייפון פוטנציאלים רבים. סין היא גם אחת המדינות שבהן עדיין יש גידול חד במספר מנויי הסלולר: יותר מ־5 מיליון מהם הצטרפו לצ'יינה מובייל מתחילת השנה.

במחירה כיום אפל עדיין מחזיקה בתואר "החברה בעלת שווי השוק הגדול בעולם", 583 מיליארד דולר; אלפבית (GOOGL) נושפת בעורפה ושווייה 505 מיליארד דולר. בהיעדר צמיחה משמעותית המשקיעים המוסדיים רואים את אפל כמניית ערך אטרקטיבית עתירת מזומנים עם מכפיל רווח סביר של 10 ל־2017.

בכל רבעון אפל מחזירה למשקיעים חלק מהר המזומנים שיש לה, אשר נכון לסוף דצמבר היה כ־150 מיליארד דולר נטו. היא עושה זאת בשתי דרכים: תוכנית Buyback גדולה, המתעדכנת בכל חודש אפריל; ותשלום דיבידנד של 0.52 דולר למניה ברבעון, שנכון להיום מניב לבעלי המניות תשואה שנתית של 2% ואמור להתעדכן כלפי מעלה בחודש הבא.

בשורה התחתונה קיים סיכוי סביר שאפל תחזור לצמיחה דו־ספרתית נמוכה ותצליח לשכנע את וול סטריט להעניק למניה מכפיל רווח גבוה יותר. אם תרחיש כזה יציג סיכויי התממשות, מחיר השיא — 135 דולר — כנראה ייחצה לקראת סוף השנה על רקע אופוריית השקת אייפון 7.

 

הכותב הוא יועץ ומשקיע בניירות ערך שונים

להשקתו החודש של אייפון SE הקטן והמוזל יש משקל גדול, בעיקר בחדירה להודו. אם בסין כבר ל־96% ממנויי הסלולר יש סמארטפונים, בהודו רק 23% מחזיקים בהם

<  לכתבה הקודמת: העתיד של אפל

לכתבה הבאה: התחזית של המומחה >