אשה לראשונה

אף שנדמה שכבר כל הפסגות נכבשו, גם בשנה החולפת נעשו עוד ועוד דברים על ידי נשים, בפעם הראשונה בישראל, מפלגת נשים חרדיות התמודדה לראשונה בבחירות, והחלטה חדשה קובעת שנשים בעלות אמצעים ישלמו מזונות בעולם, נשים בסעודיה קיבלו זכות הצבעה, אוסטרליה הפקידה אשה על הביטחון הלאומי ובארה"ב הוצאה להורג רוצחת, לראשונה זה 70 שנה

נורית רוט

* לחצו על התמונות/הכותרות לקריאה

ארצות הברית

האשה הראשונה

שתופיע על הירוקים

הדמיה של שטר עם דמותה של הארייט טאבמן. השטר האמיתי שעליו תופיע אשה יהיה של 10 דולרים

ישראל

הטיסה שכללה רק נשים

שוורץ (מימין) ושכטר. שמים פתוחים

ישראל

בקרוב — חברת כנסת חרדית?

רות קוליאן. לא מתכוונת לוותר

ראפי פרידמן־גורספן. יהודייה, לטינית, ילידה אמריקאית וטרנסג'נדרית

ישראל

גם נשים ישלמו מזונות

ישראל

השבט על שם

נחמה ליבוביץ

ארצות הברית

טרנסג'נדרית

ראשונה בבית הלבן

שמונה מחברות הכנסת הנוכחית. נשים הן 27% מהכנסת ו־14% מהממשל

מאריס פיין. עולה להגנה

צָאי אינג־וּוֵן. ניצחון ראשון והיסטורי על הקומינטנג

אוסטרליה

שרת הביטחון הראשונה

ישראל

התאומים שנולדו בזכות

שחלה קפואה

ישראל

32 חברות כנסת,

שיא של כל הזמנים

טייוואן

ראש הממשלה החדשה עשתה היסטוריה — ועוררה חששות

בקי האמון. חשיבת כדורסל מצטיינת

מרקל. "הקנצלרית של העולם החופשי"

ארצות הברית

תקדים היסטורי ב־NBA

ישראל

היבטים מגדריים השפיעו על תקציב המדינה

גרמניה

אנגלה מרקל קטעה רצף של 29 אנשי שנה

טלי גוטליב

מצביעה בסעודיה. נבחרת ציבור ראשונה במכה

סעודיה

נשים בוחרות ונבחרות

ארצות הברית

האשה שהיתה מעדיפה לא להיכלל ברשימה

קלי גיסנדאנר

ישראל

האשה שביקשה להוביל את עורכי הדין

צילומים: שאול גולן, רויטרס, אי.אף.פי, אביגיל עוזי, דוברות אל על, דנה קופל, בלומברג

ארצות הברית

האשה הראשונה

שתופיע על הירוקים

כמעט מאה שנה לאחר התיקון ה־19 לחוקה האמריקאית, שהעניק לנשים את זכות ההצבעה לבית המחוקקים, עדיין לא הונצחה דמות נשית על שטרות הכסף האמריקאיים. ב־2015 החליט ממשלו של ברק אובמה לתקן את העוול ההיסטורי, וביוני הודיע שר האוצר ג'ק לוּ, בסרטון שהעלה ליוטיוב: "אני גאה להודיע שהשטר החדש של 10 דולרים יהיה הראשון שיכלול דמות אשה. זהו רגע היסטורי".

לוּ קרא לאמריקאים להציע שמות של נשים שיזכו בכבוד המיוחד, והקריטריון היחיד הקבוע בחוק בעניין זה מגביל את הרשימה לנשים שכבר הלכו לעולמן. בין השמות המובילים שעלו: אלינור רוזוולט (אשתו של נשיא ארצות הברית פרנקלין ד' רוזוולט, ופוליטיקאית ודיפלומטית בפני עצמה), הארייט טאבמן (אפרו־אמריקאית, ממובילות התנועה לשחרור עבדים; התמונה שלמטה מציגה עיצוב אפשרי לשטר עם דמותה), אָמִילִיָה אֵרְהָארְט (טיייסת וסופרת אמריקאית) וסוזן ב' אנטוני (פעילה חברתית שלחמה למען זכויות נשים). השטר החדש ייכנס לשימוש רק ב־2020, בעת חגיגות מאה השנים לתיקון ה־19.

הדמיה של שטר עם דמותה של הארייט טאבמן. השטר האמיתי שעליו תופיע אשה יהיה של 10 דולרים

ישראל

הטיסה שכללה רק נשים

 

בתחילת השנה צוינה היסטוריה בשחקים: טיסת אל על שהמריאה לקפריסין כללה בתא הטייס רק נשים. על המטוס שלטו הקברניטה סמדר שכטר והקצינה הראשונה מירב שוורץ. למרבה הצער, על השמחה מעיב מספרן הנמוך של הטייסות באל על, שלוש בסך הכל, ועוד חניכה בקורס טיס.

שוורץ (מימין) ושכטר. שמים פתוחים

ישראל

בקרוב — חברת כנסת חרדית?

הפוליטיקה הישראלית ראתה כמעט הכל ב־67 שנותיה, אבל היא עדיין מחכה לחברות כנסת חרדיות. ובכל זאת, ב־2015 ראינו תמרור חשוב בדרך הזו, כשלראשונה התמודדה בבחירות מפלגה חרדית ששילבה נשים וגברים — "ובזכותן: חרדיות עושות שינוי". "ניסינו כל דבר כדי לזכות בייצוג חרדי נשי בכנסת, מפנייה למפלגות בכפפות של משי, דרך פנייה לבתי משפט ועד ללחץ עממי", סיפרה הפעילה הפמיניסטית רות קוליאן שהובילה את המהלך. "לא נשקוט עד שנראה נשים מיוצגות".

התקדמות מסוימת נרשמה גם במפלגת ש"ס, בראשותו של ח"כ אריה דרעי: זו אמנם לא שילבה נשים ברשימתה לכנסת, אבל כללה חמש מהן בין 17 חברי "אוהבי ציון", סיעת ש"ס בקונגרס הציוני העולמי. עם הנציגוֹת הללו נמנו שיפי סננס, בתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, ומרגלית שטיינברגר, בתו של חבר מועצת חכמי התורה דוד יוסף ונכדתו של הרב עובדיה יוסף.

רות קוליאן. לא מתכוונת לוותר

ישראל

גם נשים ישלמו מזונות

לאחר דיון שנמשך 71 שנה, החליטה הרבנות הראשית בסוף 2015 החלטה תקדימית, אך גם מעוררת מחלוקת: אמהות גרושות בעלות אמצעים כלכליים ישלמו גם הן מזונות — ולא רק האבות, כפי שהיה נהוג עד היום.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, תלה את ההכרעה התקדימית בשינוי המשמעותי שחל במעמד האשה מאז תקופת המנדט. "קיים צורך לתת פרשנות עדכנית לתקנה כך שהיא תתיישב עם חוש הצדק ועם ערך השוויון", הסביר.

שלא במפתיע, ההחלטה עוררה לא מעט תגובות והתנגדויות. בעוד שלדעת הרבנות ההחלטה תסייע למנוע סרבנות גט מצד גברים רבים, בתנועת "אמונה", למשל, טענו כי מדובר בהחלטה אומללה שמשמעותה "פגיעה ממשית, חמורה ומיידית בנשים ובילדים כאחד".

ארצות הברית

טרנסג'נדרית

ראשונה בבית הלבן

תקדים נוסף שנוצר ב־2015 בחסות ממשל אובמה קשור לזכויות קהילת הלהט"בים: באוגוסט האחרון מונתה ראפי פרידמן־גורספן, טרנסג'נדרית בת 28 ופעילה ידועה לזכויות קהילת הלהט"בים, למנהלת גיוס במשרד כוח האדם של הבית הלבן — והיתה לאדם הראשון בצוות הבית הלבן ששינה את מינו. פרידמן־גורספן נולדה כבן בהונדורס ואומצה על ידי אם יהודייה מברוקלין, בניו יורק. היא עברה שינוי מין במהלך לימודיה בקולג', שם היתה פעילה באגודת הסטודנטים היהודים. היא מזהה את עצמה כשייכת לשורה של קבוצות מיעוט: יהודייה, לטינית, ילידה אמריקאית ואשה טרנסג'נדרית. "פרידמן־גורספן מייצגת את סוג המנהיגות שבו הממשל דוגל", הסבירה ואלרי ג'ארט, יועצת בכירה של הנשיא אובמה.

ראפי פרידמן־גורספן. יהודייה, לטינית, ילידה אמריקאית וטרנסג'נדרית

טייוואן

ראש הממשלה החדשה עשתה היסטוריה — ועוררה חששות

בתחילת 2016 נרשמה בטייוואן היסטוריה כפולה: מנהיגת המפלגה הדמוקרטית צָאי אינג־וּוֵן נבחרה לראשת הממשלה הראשונה בתולדות המדינה, והובילה את מפלגתה לרוב ראשון בפרלמנט, לאחר 67 שנות הגמוניה של מפלגת הקומינטנג. לצאי (59), עורכת דין בהכשרתה, יש רקורד ארוך שנים של פעילות ציבורית שבשיאן כיהנה כיו"ר האופוזיציה והיתה אחת מקובעי המדיניות של טייוואן בענייני סין (הטוענת כי טייוואן שייכת לה). היא התחייבה לשמור על השלום עם סין, אך מובילה קו המגן על ריבונותה של טייוואן. על רקע זה, קיים חוסר ודאות רב בכל הנוגע למערכת היחסים שתרקום בין טייוואן למעצמה השכנה.

צָאי אינג־וּוֵן. ניצחון ראשון והיסטורי על הקומינטנג

ישראל

32 חברות כנסת,

שיא של כל הזמנים

בכנסת הנוכחית ישנו ייצוג שיא נשי: 32 מתוך 120 חבריה הן נשים. בממשלה, ייצוג הנשים זניח יותר — שלוש שרות בלבד מתוך 23 שרים. לשם השוואה, בקנדה מינה ראש הממשלה החדש ג'סטין ת'רו קבינט שהורכב מ־50% נשים: 15 שרות מתוך 30. כשנשאל איך זה קרה, ת'רו ענה בפשטות: "מכיוון שאנחנו חיים ב־2015".

שמונה מחברות הכנסת הנוכחית. נשים הן 27% מהכנסת ו־14% מהממשלה

ישראל

השבט על שם

נחמה ליבוביץ

תקדים פמיניסטי יוצא דופן נרשם ב־2015 גם באחד ממעוזיה של הציונות הדתית: "עזרא", אולי השמרנית ביותר מבין תנועות הנוער הדתיות־לאומיות, החליטה לראשונה בתולדותיה לקרוא לאחת מקבוצותיה (המסמלת שכבת גיל) על שם אשה. על הבכורה התמודדו שתיים: הפרופ' למקרא ומורת התנ"ך נחמה ליבוביץ, והמשוררת הידועה והאהובה זלדה. ההחלטה התקבלה באופן דמוקרטי מקורי: לחניכים ניתנה זכות הצבעה על ידי שליחת סמסים עם השם החדש. בסופו של דבר נפלה ההכרעה: הקבוצה החדשה נקראה "נח"לים", על שמה של ליבוביץ.

אוסטרליה

שרת הביטחון הראשונה

בספטמבר האחרון מונתה לראשונה באוסטרליה אשה לשרת ההגנה — תפקיד המאויש על פי רוב בידי גברים. את בחירתה של מאריס פיין לתפקיד הוביל ראש ממשלת אוסטרליה החדש מלקולם טרנבול, העומד בראש המפלגה הליברלית. "זו שרת ההגנה הראשונה בהיסטוריה של האומה שלנו", התגאה טרנבול בעת הצגת הממשלה. "היא תהיה אחת משתי נשים בקבינט לביטחון לאומי".

באירופה, עם זאת, מינויה של אשה לתפקיד שרת ההגנה כבר אינו מחזה נדיר: בגרמניה, הולנד, שבדיה, נורווגיה וספרד כבר מונו שרות הגנה הרבה לפני שעשו זאת באוסטרליה.

מאריס פיין. עולה להגנה

ישראל

התאומים שנולדו בזכות

שחלה קפואה

ב־2015, לראשונה בישראל ובפעם השנייה בעולם, הצליחה אשה ללדת אחרי שעברה השתלת שחלה. רויטל, שחלתה לפני חמש שנים בסרטן בלוטות הלימפה, נאלצה לעבור טיפולים קשים שפגעו בפוריותה. כדי לשמר אותה, הוקפאה רקמה מהשחלה שלה. לאחר שהבריאה, הושתלה בגופה השחלה שהוקפאה, והיא הצליחה להרות.

ארצות הברית

תקדים היסטורי ב־NBA

 

בקי האמון, מי שהיתה שחקנית כדורסל בליגת הנשים WNBA, עשתה השנה היסטוריה כשאימנה קבוצה בליגת ה־NBA היוקרתית, לראשונה בתולדותיה.

האמון (38), לשעבר שחקנית בקבוצות סן־אנטוניו סטארס וניו־יורק ליברטי, היא אחת מארבעת עוזריו של גרג פופוביץ', מאמן סן־אנטוניו ספרס. השנה, לראשונה בתולדות הספורט המקצועני בארצות הברית, היא אימנה את שחקני השנה הראשונה והשנייה של הקבוצה במסגרת ליגת הקיץ של לאס וגאס (אחת משלוש ליגות כאלה ב־NBA), והובילה אותם לזכייה בתואר.

"מה שקרה הלילה חשוב לחברה שלנו", היא אמרה בתום המשחק הראשון שבו אימנה. "טוב מאוד שאשה יכולה לזכות בהכרה על חשיבת הכדורסל שלה, כמו כל גבר. זה חלק מתהליך שעובר על החברה האמריקאית. אנחנו חייבים לוודא שאשה שמגיעה לראיון עבודה, לא משנה איפה, תזכה לאותן הזדמנויות כמו גבר. זו  המטרה העליונה. אנחנו זקוקים לנשים, אם זה בכדורסל, בכדורגל או בצבא".

בקי האמון. חשיבת כדורסל מצטיינת

ישראל

היבטים מגדריים השפיעו על תקציב המדינה

2015 תיזכר כשנה הראשונה שבה משרדי הממשלה ניתחו את תקציבם ואת השימושים שלו בהיבט המגדרי. את היוזמה הובילה ח"כ עליזה לביא, שהיתה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה. בסוף 2014 הוחלט על אימוץ המלצות הוועדה לבחינה מגדרית של התקציב באופן הדרגתי, כך שב־2015 הן יחולו על 10% מתקציבי המשרדים, ועד 2018 יחולו על כלל התקציב. "הניתוחים המגדריים המופיעים בהצעת התקציב ל־2015 כוללים פילוחים תקציביים בהיבט מגדרי", מסר אז האוצר, "והנתונים יאפשרו לבחון את התוויית המדיניות, ישפיעו על הקצאת המשאבים ויקבעו סדרי עדיפויות גם על בסיס מגדרי".

ארצות הברית

האשה שהיתה מעדיפה לא להיכלל ברשימה

אם שוויון, אז עד הסוף: בספטמבר נרשמה בארה"ב ההוצאה להורג הראשונה של אשה זה 70 שנה. קלי גיסנדאנר, בת 47, הוצאה להורג בזריקת רעל בג'ורג'יה, לאחר שהורשעה כי קשרה עם מאהבה לרצוח את בעלה. שורת ערעורים ובקשות חנינה שהגישה נדחו על ידי בית המשפט העליון של ארה"ב, וגם בקשתו של האפיפיור פרנציסקוס לא הועילה.

קלי גיסנדאנר

סעודיה

נשים בוחרות ונבחרות

בדצמבר 2015, לראשונה בתולדות סעודיה, נשים קיבלו רשות להצביע בבחירות המקומיות, וגם להתמודד בעצמן. המועצות המקומיות הן הגוף השלטוני היחיד שאותו מורשים תושבי סעודיה לבחור, ולכן ההצבעה להן נתפסת בציבור כהזדמנות משמעותית לנשים למלא תפקיד שוויוני בחברה הסעודית. יותר מ־130 אלף נשים סעודיות נרשמו כמצביעות בבחירות; 980 נשים התמודדו בהן, ואחת המועמדות אף זכתה במושב במועצת העיר מכה.

המהלך הוא חלק ממורשתו של המלך המנוח עבדאללה, שלפני מותו אשתקד גם מינה 30 נשים למועצת השורא של סעודיה. ובכל זאת, למרות ההתקדמות העצומה, מצבן של הנשים בממלכה עדיין רחוק מלהיות מזהיר: נשים אינן מורשות לנהוג או ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה ללא ליווי של גבר.

מצביעה בסעודיה. נבחרת ציבור ראשונה במכה

גרמניה

אנגלה מרקל קטעה רצף של 29 אנשי שנה

המגזין היוקרתי "טיים" בחר בסוף 2015 בקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל כאשת השנה שלו, זאת לאחר שבמשך 29 שנה לא זכתה אף אשה בתואר היוקרתי. המגזין כינה את מרקל "הקנצלרית של העולם החופשי" ונימק את בחירתו בכך שמרקל ניהלה כמה מהמשברים הבינלאומיים הגדולים, כמו המשבר הכלכלי ביוון, משבר הפליטים באירופה והתוקפנות הרוסית באוקראינה. לפני מרקל כיכבו בהיסטוריה של המגזין שלוש נשים בלבד כנשות השנה: הדוכסית מווינדזור וואליס סימפסון, ב־1936; מלכת אנגליה אליזבת השנייה, ב־1952; ונשיאת הפיליפינים קוראזון אקינו, ב־1986.

מרקל. "הקנצלרית של העולם החופשי"

ישראל

האשה שביקשה להוביל את עורכי הדין

 

אף שקרוב ל־50% מעורכי הדין בישראל הם נשים, רק ב־2015 התמודדה לראשונה אשה על תפקיד ראשות לשכת עורכי הדין. רבים אולי ראו בהתמודדותה מהלך תקדימי, אך עבור עו"ד טלי גוטליב, סנגורית בולטת בתחום הפלילי, הנושא המגדרי הוא נון־אישיו. "אני לא רואה בעיסוק במגדר עניין קריטי, לפחות לא במועמדות שלי", אמרה גוטליב בראיון ל־ynet. "מערכת המשפט פותחת דלתות לנשים, יש נשיאת בית משפט שהיא אשה. העובדה שאני אשה לא מעלה ולא מורידה. בטח ובטח לא יבחרו בי כי אני אשה, צריך לבחור בנו על פי מה שאנחנו מציעים".

טלי גוטליב