אי סדר:

מה מסתתר בחוק ההסדרים

רגע לפני שהדיונים בכנסת צוברים תאוצה,

״כלכליסט״ מגיש פרויקט מיוחד: הסעיפים המרכזיים בחוק ההסדרים שצפויים להשפיע על החיים שלכם - והכוחות שעומדים להילחם בהם

שאול אמסטרדמסקי, ליאור גוטמן ורוני זינגר
| איור ועיצוב: מיכל פדלון

זהו. החגים מאחורינו, הח״כים נחו מספיק וללוביסטים היה די זמן להתכונן. הכנסת חזרה השבוע מפגרה, ועיקר העיסוק שלה במושב הקרוב יהיה אישור התקציב וחוק ההסדרים.

עד עתה נלחמו הלוביסטים מאחורי הקלעים בניסיון לשכנע את הממשלה לשנות או לבטל סעיפים שונים בחוק. כעת עיקר הלחץ יופנה לח״כים בוועדות הרלוונטיות.

כל אות בחוק ההסדרים יכולה להשפיע מהותית על החיים שלכם, או על שורת הרווח של בעלי ההון הגדולים. להם שווה להילחם, ולכם שווה לדעת על מה הם נלחמים.

  • מה זה בכלל חוק ההסדרים?

    מאז שנוצר ב-1985 הפך חוק ההסדרים  לגולם שקם על יוצרו. במקור שימש את הממשלה ככלי נוח להעברה מהירה של רפורמות חיוניות. עם השנים הפך לכלי המרכזי של אגף התקציבים  לבטל חוקים שלא מצאו חן בעיני  האוצר או לדחות את יישומם, ופחות או יותר לעשות כל מה שהמשרד לא הצליח או לא הספיק במהלך השנה. למה זה כלי כל כך אפקטיבי? כי אם הכנסת לא תעביר אותו בזמן, עם אישור התקציב, היא תתפזר ותלך לבחירות. וזה משהו שהח״כים לא היו רוצים שיקרה, ולכן כבר מוטב לזרום עם האוצר. זה הפן הלא דמוקרטי של חוק ההסדרים.

בריאות

מה מנסים להשיג: להגביל את מערכת הבריאות הפרטית, בשביל שתעדיפו כבר ללכת למערכת הציבורית

  • צינון בתורים לרפואה הפרטית

    אם רופא ראה אתכם במערכת הציבורית (למשל בקופה) והמליץ שינתח אתכם במערכת הפרטית (לא ניתוח חירום) תצטרכו לחכות 8-4 חודשים. היום אין מגבלה כזו, וחלק מהרופאים מגייסים כך לקוחות לעבודה הפרטית שלהם אחר הצהריים.

  • ביטול רופאי החזר

    לא ניתן יהיה עוד ללכת לרופא מנתח באופן פרטי ולקבל החזר מקופת החולים או חברת הביטוח על ידי הצגת חשבונית, אלא ניתן יהיה לבחור רופא שנמצא ברשימת הסדר (כמו מוסך הסדר). המטרה היא להקטין את התעריפים שהרופאים, בעיקר הבכירים, גובים עבור ניתוחים פרטיים.

  • חשבונית אחת לביה"ח הפרטי

    כשתעשו ניתוח פרטי בבית חולים פרטי (אסותא, למשל) תשלמו ישירות לבית החולים בלבד את כל הסכום, במקום לשלם חלק מהסכום לרופא וחלק לבית החולים. גם כאן, המטרה היא ליצור לחץ כלפי מטה על שכר הרופאים הפרטיים.

המתנגדים והלחצים:

הרופאים הבכירים (באמצעות ההסתדרות הרפואית) יטענו כי מדובר בפגיעה בחופש העיסוק ובחופש של הציבור לעבור ניתוח באופן פרטי ולממש את ביטוח הבריאות שלו. קופות החולים יטענו כי ההגבלות יגדילו את הרפואה השחורה ויפגעו בזכות הציבור לממש את הביטוח שלו (למעשה הדבר יכריח אותן לממן את הניתוחים בעצמן). בתי החולים הפרטיים (בעיקר אסותא) חוששים מאובדן הכנסות ויילחמו בכך בכל הכוח.

חינוך

מה מנסים להשיג: לשנות את שיטת התקצוב של הרשויות המקומיות בתחומי החינוך והרווחה כך שהרשויות החזקות יקבלו פחות - והחלשות יקבלו יותר. בנוסף נאלצים באוצר לקיים את ההבטחות שניתנו לחרדים במסגרת ההסכמים הקואליציוניים - ועל הדרך גם לחסוך כסף

  •  תקצוב דיפרנציאלי  

    אחד הקרבות המרכזיים בחוק ההסדרים. האוצר מנסה להסיט תקציבי חינוך ורווחה מרשויות מקומיות חזקות אל רשויות חלשות, באופן הדרגתי. בכל שנה יוסטו עוד 100 מיליון שקל, כלומר במצטבר חצי מיליארד שקל תוך חמש שנים.

  • דחיית יום לימודים ארוך

    החוק המקורי נחקק ב-1997 ומאז נדחה שוב ושוב, במטרה לא ליישמו אף פעם ולחסוך בכסף. לפני ארבע שנים הוא נדחה ל-2016. הפעם יידחה עד 2021. באוצר טוענים כי אין טעם ליישם את החוק בפריסה ארצית, אלא רק ברשויות החלשות.

  • החזרת חוק נהרי

    סעיף שמטיל חובה על הרשויות המקומיות לממן מתקציביהן ישיבות הפועלות בתחומן (בעלות של כ-100 מיליון שקל בשנה). סעיף זה נחקק בכנסת תחת ממשלת אולמרט, בוטל על ידי שר האוצר לפיד, וכעת חוזר בהתאם להסכמים הקואליציוניים עם החרדים.

המתנגדים והלחצים:

עיקר הקרב יתנהל נגד התקצוב הדיפרנציאלי. ההתנגדות תגיע מכיוון הרשויות החזקות, ובראשן ראש עיריית ת"א רון חולדאי (מלווה ביו״ר השלטון המקומי ומקורבו של ראש הממשלה חיים ביבס). מי שינסו לעצור את הלחצים של הרשויות החזקות הוא פורום 115 הרשויות החלשות שהוקם ומנוהל על ידי ראש עיריית ירושלים ניר ברקת. ברקע גם השאיפות של חולדאי וברקת להיכנס לפוליטיקה הארצית. על פי סיכום מול ראש הממשלה, האוצר ינהל מגעים מול השלטון המקומי בניסיון להגיע להסכמה על מודל חדש עד אמצע נובמבר.

ביטוח לאומי

מה מנסים להשיג: מימוש ההסכמים הקואליציוניים עם החרדים (אבל עם טוויסט), הסדרת הקשר בין אוכלוסיית העצמאים לביטוח הלאומי (לא בטוח שהעצמאים יאהבו את זה) ומימוש הבטחת בחירות של כחלון

  • קצבאות ילדים וחיסכון

    המדינה תפקיד כ-50 שקל בחודש לילדים עד גיל 18 לחיסכון מיוחד שאותו יוכלו לפדות אותו מגיל 18 או 21 עבור פתיחת עסק, נישואין, רכישת דירה או לימודים. מטרת הסעיף היא להפחית את עלות ההסכמים עם החרדים - שדרשו להחזיר את הקצבאות לרמתן ערב הקיצוץ של לפיד. האותיות הקטנות: הזרמת הכסף תחל רק ב-2017 ולא ברור עדיין איפה ישב הכסף.

  • דמי ביטוח לאומי מעצמאים

    שר האוצר יוכל להעלות את דמי הביטוח הלאומי שהעובדים העצמאים משלמים (מעל לשכר של 5,400 שקל בחודש). זאת במסגרת חקיקה (נפרדת) שמתגבשת במטרה לאפשר לעצמאים לקבל דמי אבטלה אם העסק שלהם נסגר.

  • תוספת למקבלי קצבת זקנה

    הגדלת קצבת הבטחת הכנסה שמקבלים קשישים עניים עד 40 שקל בחודש לקשיש יחיד או עד 190 שקל בחודש לזוג קשישים. הצעד נעשה במסגרת ההסכם הקואליציוני עם מפלגת כולנו.

המתנגדים והלחצים:

ייתכן מאוד שלשכת העצמאים ייצאו נגד רפורמת העלאת שיעורי ביטוח לאומי לעצמאים, שכן היא מעלה את תשלומי הביטוח הלאומי לעצמאים ולא בטוח שהתמורה תהיה שווה את זה.

מסים

מה מנסים להשיג: מצד אחד, לחסוך קצת כסף לקופת המדינה. מצד שני, לנסות לשים את היד על הכסף של אחרים

  • חובת דיווח בעת תכנון מס

    בעלי הון שחייבים בדיווח שנתי למס הכנסה יהיו חייבים לדווח אם ביצעו תכנון מס. המטרה: לאפשר לרשות המסים לבדוק אם מדובר בתכנון מס שעולה בקנה אחד עם רוח החוק.

  • דוחות מקוונים של עסקים קטנים

    בעלי עסקים קטנים יחויבו להגיש את הדוחות שלהם למס הכנסה דרך האינטרנט, במקום לעשות זאת פיזית. הדבר אמור להקל על העסקים הקטנים מצד אחד ולאפשר לרשות המסים לנהל את המידע בצורה טובה יותר מצד שני.

  • נקודת זיכוי במס לאקדמאים

    מי שסיים תואר ראשון או שני זכאי לנקודות זיכוי למס הכנסה (כלומר, להגדלת הנטו) למשך שנתיים מסיום הלימודים. אלא שסעיף שנחקק בחוק ההסדרים לפני שנתיים קובע כי נקודות הזיכוי יינתנו רק לשנה אחת. כעת האוצר מאריך את תוקף הסעיף עד 2020 בשביל לחסוך כסף.

המתנגדים והלחצים:

ההתנגדות תהיה לסעיף חובת הדיווח למס הכנסה בעת תכנון מס. בעלי ההון הגדולים ורואי החשבון שעושים להם את תכנוני המס האלה יתנגדו בתוקף.

יוקר המחיה

מה מנסים להשיג: הגדלת התחרות בענפי המזון השונים במטרה להוריד את יוקר המחיה

  • רפורמת הקורנפלקס

    הסעיף אמור להקל על ייבוא מקביל של מוצרי מזון יבש כמו אורז, פסטה, קורנפלקס ואפילו משקאות מוגזים (אבל לא תחליפי חלב וכל מה שמוגדר מזון רגיש). זאת, על ידי מתן אפשרות קודם כל לייבא ורק לאחר מכן לעבור בדיקות מדגמיות של משרד הבריאות. כיום כל ייבוא חייב קודם באישורים ובדיקות, מה שמקטין את הכדאיות.

המתנגדים והלחצים:

יצרניות המזון הגדולות (טרה, שטראוס, קוקה קולה, אסם, תנובה) והייבואנים המרכזיים (דיפלומט) כבר פעלו בחודשים האחרונים מאחורי הקלעים במטרה לבלום את החקיקה, אולם לפי שעה כשלו. כעת הלחצים מגיעים לכנסת. הטיעון המרכזי יהיה כי הממשלה מסכנת את בריאות הציבור בשם המלחמה ביוקר המחיה.

פנסיה

מה מנסים להשיג: לחסוך כסף מצד אחד, ולהילחם בסוכני הביטוח מצד שני

  • צמצום הטבת מס בפנסיה

    המדינה מחלקת היום כ-15 מיליארד שקל כל שנה בהטבות מס לחיסכון לפנסיה. מחצית מהסכום הזה מגיע לעשירון העליון (כי החיסכון לפנסיה נגזר מהשכר). כעת האוצר מבקש להקטין את הטבת המס הזו עד לרמת שכר של 27 אלף שקל בחודש (ברוטו). כלומר, שהנטו שלהם יקטן בערך ב-29 שקל בכל חודש.

     

  • רפורמה בפעילות סוכני הביטוח

    משרד האוצר מנסה להקטין את ניגודי האינטרסים של המעסיקים ולכן יאסור עליהם לעבוד עם אותו סוכן ביטוח בשביל לשווק לנו פנסיה מצד אחד ולנהל בעבור המעסיק את ענייני הפנסיה שלנו מצד שני. על הדרך, באוצר גם יאפשרו לחוסכים סוף סוף לבחור בעצם סוכן הביטוח שלהם.

המתנגדים והלחצים:

חברות הביטוח וגופי הפנסיה צפויים להתנגד להקטנת הטבת המס בטענה כי הצעד יקטין את שיעור החיסכון לפנסיה של הציבור. לגבי הרפורמה בפעילות הסוכנים, סוכני הביטוח ומנהלי ההסדרים (שזה שם קוד לסוכני הביטוח הגדולים ביותר) כבר יצאו למאבק חריף בטענה כי הסעיף יפגע בעובדים, שייאלצו לשלם יותר.

פיננסים

מה מנסים להשיג: הגדלת התחרות בשוק ההלוואות אל מול הבנקים הגדולים

  • איגוח

    מתן אפשרות לחברות שנסחרות בבורסה להנפיק אגרות חוב עד היקף של 5 מיליארד שקל לצורך חלוקת הלוואות. המטרה היא לאפשר לגופים כמו מימון ישיר, האחים נאוי או פנינסולה להגדיל את מקורות הכסף שלהם לטובת חלוקת הלוואות לציבור, להגביר את התחרות מול הבנקים ולהוריד את הריביות שהציבור משלם. בפועל, הצעד יאפשר גם לרמי לוי לחלק הלוואות ללקוחות שלו (על הקניות בסופר) או לאפשר לחברות הנדל״ן לתת לכם משכנתא על הדירה שקניתם מהן.

  • נתוני אשראי

    החוק יקים מאגר להיסטוריית אשראי בדומה לקיים במדינות כמו ארה״ב. כל אי החזר הלוואה, כל חשבון חשמל שלא שילמתם בזמן יירשם במאגר הזה וייכנס להיסטוריית האשראי שלכם, כך שגופים שמחלקים הלוואות יוכלו לדעת אם אתם לקוחות מסוכנים. מאגר זה אמור להגדיל את התחרות על הלקוחות הטובים יותר (שכיום נמצאים בעיקר בשני הבנקים הגדולים).

המתנגדים והלחצים:

מבחינת הבנקים הגדולים הסעיפים האלה הם כבר עובדה מוגמרת, אולם הם יפעלו כדי להשפיע על האותיות הקטנות, לטובתם. בנק ישראל לא מת על סעיף האיגוח וטוען כי הוא צריך להיעשות בזהירות תוך כדי פיקוח הדוק. ארגונים הפועלים בנושא הפרטיות מתנגדים לחוק נתוני אשראי בטענה כי הוא מסכן את פרטיות הציבור. ארגונים חברתיים טוענים כי המאגר ישלח רבים לשוק האפור בלית ברירה.

תמלוגים על
משאבי טבע

מה מנסים להשיג: ועדת ששינסקי 2 מונתה ב-2014 כדי לבחון את התמלוגים שגובה המדינה על חברות הכורות משאבי טבעי שאינם גז ונפט. במרכז דיוני הוועדה:  העובדה ששיעור התמלוגים שגובה המדינה מחברות המחצבים, המים והכרייה נמוך מהנהוג ברחבי העולם, ושחלקו של הציבור ברווחי התאגידים האלה נמוך

  • ששינסקי 2

    הוועדה בחנה את משטר המיסוי על חברות הכרייה וקבעה כי יוטל עליהן מס רווחי יתר בשיעור מקסימלי של 42% והן יחויבו בתמלוגים אחידים של 5% על כל משאבי הטבע החל מ-2017. ההמלצות אמורות להגדיל את הכנסות המדינה ב-400 מיליון שקל בשנה.

המתנגדים והלחצים:

מדובר בחברה אחת שתספוג את כל המסקנות - כיל. ראשי החברה, מגובים בלוביסטים, מפעילים מכבש לחצים שכמוהו לא נראה במשרד האוצר ובמשרד רה"מ - שנאבקים בעניין ראש בראש. כחלון והפקידות באוצר מפגינים נחישות בהעברת ההמלצות, ואילו במשרד רה"מ קשובים גם לראשי הרשויות בדרום, שחלקם חזקים במרכז הליכוד. ציר לחץ נוסף מתנהל מול יו״ר ועדת הכספים משה גפני שמתעקש להמשיך לקדם את ההמלצות לחקיקה. ולתוך כל זה נכנס גם הלחץ שמפעילים עובדי כיל מחשש לאיבוד מקום עבודתם.

אנרגיה

מה מנסים להשיג: המדינה מבקשת ליצור רשות חדשה שתוכל לנהל טוב יותר את משק החשמל ואת הפרטת המשק ליצרנים פרטים. כמו כן מבקשת הממשלה לחבר את רשת הגז למפעלים – באיחור ניכר

  • הקמת רשות חשמל חדשה

    המדינה מעוניינת להכפיף את רשות החשמל העצמאית למשרד האנרגיה המהלך קודם בממשלה הקודמת ונחסם על ידי סילבן שלום. הפעם הוא צלח, לא לפני פיטוריה של היו"ר הנוכחית אורית פרקש.

  • חיבור רשת הגז למפעלים

    11 שנה אחרי שהגז הישראלי זורם מהים לחוף ממשלת ישראל נזכרה להכין תכנית לאומית עם יעדי חיבור התעשייה לגז. מילא השלומיאליות של ניהול התחום עד היום (מי אמר פניציה?) -  נכון להיום חוברו רק כ-15 מפעלים מתוך פוטנציאל של כאלף.

המתנגדים והלחצים:

משרד האנרגיה, האוצר ומכון התקנים - כולם מנסים להפיל את תיק חיבור רשת הגז על אחרים. החשש: את מי יבואו לחקור ביום שבו אירוע בטיחות באחד המפעלים יכבוש את כותרות העיתונים. הקמת רשות החשמל צפויה לעבור: המתנגדים הם בעיקר האופוזיציה, ארגוני חברה ורשות החשמל הנוכחית, שינסו לא לפגוע בעצמאות הרשות וגם להוכיח שפרקש פוטרה בגלל שהתנגדה למתווה הגז (למרות שהתכנית להקמת הרשות החלה עוד כשלא היה מתווה גז).