חברות הפינטק הצעירות הכניסו תחרות, חדשנות וטכנולוגיה מתקדמת לעולם הפיננסי והן לא מפסיקות להפתיע עם מוצרים ושירותים מתקדמים ביותר שהופכים את העולם שלנו ליעיל הרבה יותר. איך נחשפים לחברות פינטק, וכיצד עשוי הבלוקצ'יין לשנות את העולם הפיננסי שכולנו מכירים?

בשיתוף: |ינואר 2018

אחד התחומים החמים ביותר בעולם ההשקעות כיום הוא הפינטק – תעשייה חדשה יחסית שצומחת בקצב גבוה, המחברת בין שני ענפים שעד כה שרר ביניהם מרחק מסוים. מצד אחד תחום הפיננסים – הוותיק, הממסדי ויש שיאמרו גם השמרני, ומן הצד השני עולם ההייטק, המקדש חידושים עדכניים וטכנולוגיה מתקדמת. השילוב הזה, בין גופים פיננסיים שמניעים את העולם כבר אלפי שנים, לבין תעשייה שמשנה כמעט כל מה שהיא נוגעת בו, הניב כבר לא מעט חברות מוצלחות, ומדובר באפיק השקעה בעל פוטנציאל רב.
תחום הפינטק נמצא כעת בצמיחה אדירה בעולם, הודות לכך שהוא מפשט ומייעל את הפעילות הפיננסית ומלווה ברצון של כל מוסד פיננסי שמכבד עצמו לחפש פתרונות טכנולוגים שיהפכו אותו לנגיש יותר ודיגיטלי. החברות בתחום נעות בין סטרטאפים בתחילת דרכם ועד לחברות ענק פרטיות ששווין מעל מיליארד דולר, כל אחת. כמו כן, ישנה צמיחה של חברות שמציעות פתרונות ושירותים שבאופן מסורתי סופקו על ידי גופים פיננסיים בלבד, המסייעת להגדלת התחרות בתחום. העברת כספים, הלוואות, מימון המונים וכמובן מסחר במטבעות וירטואליים, כדוגמת הביטקוין שלא יורד מהכותרות מתאפשרים כיום על ידי חברות הפועלות בתחום הפינטק. על פי מחקר של McKinsey, ההערכה היא שנתח השוק של חברות הפינטק מסך ההכנסות מהלוואות בעולם עומד על כ-24%.

חברות הפינטק רותמות טכנולוגיה חדשנית כדי לספק ללקוחותיהן שירותים ומוצרים פיננסיים מתקדמים באופן פשוט ונוח, למשל באמצעות אפליקציה בסמארטפון, או מהמחשב הביתי. בין היתר, עוסקות חברות הפינטק בייעול התשלומים השונים, כמו למשל פייפאל, המאפשרת לשלם על מוצרים ושירותים דרך הרשת, באופן מאובטח; או Payoneer הישראלית והמבטיחה, העוסקת בהעברת כספים בין מדינות שונות.
פרט לפיוניר, קיימות עוד חברות ישראליות בולטות בתחום הפינטק, כמו למשל Ourcrowd, פלטפורמה לגיוס המונים, וכן חברת למונייד (Lemonade) שהביאה בשורה של ממש בענף הביטוח הוותיק עם תשלום מהיר של תביעות (בשנה שעברה פרסמה החברה בבלוג שלה פוסט ויראלי ובו הציגה כיצד שולמה תביעה שהוגשה בתוך שלוש שניות בלבד באמצעות המערכת שבנתה).

תשואה של 52% ב-2017

התחום אכן צומח במהירות רבה. אם ב-2010 הושקעו בפינטק ברחבי העולם פחות ממיליארד דולר, הרי שב-2015 כבר הגיע סך ההשקעות בו ליותר מ-19 מיליארד דולר, בכ-5,000 עד 6,000 חברות הפועלות בו, לפי הערכת פורבס. אחד התחומים הבולטים בפינטק כיום הוא רובו-אדוויזינג – ייעוץ השקעות המבוסס על אלגוריתמים. חברת הייעוץ הפיננסי הרובוטי בטרמנט, אחת מהבולטות בתחום, גייסה כ-100 מיליון דולר ב-2016.

אחד המדדים המאפשרים להיחשף לחברות פינטק הוא Indxx Global Fintech Thematic Index, ומי שנחשף אליו בשנה האחרונה נהנה מתשואה דו ספרתית. לפי בלומברג, בשנת 2017 רשם המדד תשואה של יותר מ-52%, ואילו בשלוש השנים האחרונות, השיג תשואה של כ-65%. לשם ההשוואה, מדד נאסד"ק 100 רשם תשואה של מעט פחות מ-30% בשנה החולפת. מדד הפינטק כולל בעיקר חברות מארה"ב – המהוות כ-67% ממנו, נתון שאינו מפתיע לאור גודלה של תעשיית הפינטק במדינה. לאחרונה, השיקה פסגות קרנות נאמנות קרן נאמנות חדשה המאפשרת חשיפה לחברות פינטק בישראל ובעולם.

מהפכת הבלוקצ'יין

אחד הנושאים המדוברים והמסקרנים ביותר בעולמות ההייטק והפיננסים בתקופה האחרונה הוא, איך לא, הבלוקצ'יין. טכנולוגיה מהפכנית שרובינו לא ממש מבינים לעומק, אשר מאפשרת אחסון והעברה של מידע באופן מוצפן ומבוזר וללא צורך בישות ניהול מרכזית. בהיעדר פיקוח ממשלתי ורגולציה על המסחר הווירטואלי, מספקת מערכת הבלוקצ'יין רישום מהימן על עסקות שמתבצעות במטבעות הדיגיטליים, כאשר הטרנזקציות מאושרות בכל עשר דקות ונשמרות באופן מבוזר אצל הכורים אשר מתפעלים את הבלוקצ'יין. המערכת המתוחכמת מתעדכנת בכל 10 דקות ועד כה לא נמצא האקר שהצליח לפצח את המנגנון המורכב שלה. טכנולוגיית הבלוקצ'יין עשויה להחליף פעולות שאנו מבצעים כיום באמצעות הבנק, באופן יעיל מהיר וזול הרבה יותר. במצב הנוכחי, אנחנו משלמים עשרות דולרים כדי להעביר כספים למקומות שונים בעולם כאשר הכסף אינו מאובטח לאורך הדרך והפעולה עצמה יכולה לקחת עד 5 ימים. העברה דומה באמצעות הבלוקצ'יין הייתה אורכת כמה דקות, בעלות שולית ובלי פערי התיווך והזמן. זו לא פחות ממהפכה.

בשורה התחתונה

ענף הפינטק צפוי להמשיך להציג חידושים וטכנולוגיות מתקדמות אשר עשויים לשנות את העולם כפי שכולנו מכירים אותו. תחומים כמו הבינה המלאכותית, הבלוקצ'יין ומודלים מתקדמים של חברות ביטוח אלטרנטיביות הם רק קצה הקרחון של המהפכה שעוד תגיע.
לפרטים נוספים לחצו כאן »
אין באמור לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק השקעות/ מס על ידי יועץ/משווק או יועץ מס בעל רישיון עפ“י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור התחייבות להשגת תשואה כלשהי. לפסגות עשוי להיות עניין אישי במידע שמוצג לעיל:  פסגות  ו/או חברות בנות שלה ו/או חברות הקשורות אליה (להלן - "התאגידים") ו/או בעלי שליטה ו/או בעלי עניין במי מהם עשויים להחזיק עבור עצמם ו/או עבור מי מלקוחות התאגידים הנ"ל ניירות הערך של מי מהחברות המפורטות בכתבה, ו/או עשויים להיות בעלי עניין במי מהחברות.  פסגות לא תהיה אחראית  בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרמו משימוש בכתבה  זו, אם יגרמו. הכתבה נעשית כשירות לקורא בלבד ועלולים ליפול בה טעויות ועשויים לחול בה שינויי שוק ושינויים אחרים. פסגות אינה מתחייבת לנכונות הנתונים והמידע המופיע במסגרת הכתבה. בכל מקרה של סתירה בין האמור לעיל לבין הוראת הדין, תגבר הוראת הדין.  כל האמור במאמר זה בכפוף להוראות הדין כפי שיחולו ועשויים להשתנות מעת לעת. ט.ל.ח .