“הביטקוין הוא לא באמת אלטרנטיבה.
הכוח הכלכלי הכי גדול של מדינות זה הדפסת כסף, והן לא יוותרו עליו כל כך מהר”

שיקום מי שלא דיבר על הביטקוין לפחות פעם אחת בשבוע האחרון. המטבע הווירטואלי אמנם איבד מערכו בתקופה האחרונה, אך הוא ממשיך לרכז עניין ולייצר חלומות על התעשרות מהירה - האמנם? האם מדובר בבלון שיתפוצץ ממש בקרוב?

בשיתוף: |ינואר 2018

ביטקוין, איתריום... השמות האקזוטיים האלו הם רק חלק מעולם מונחים חדש שפרץ לחיינו בסערה בחודשים האחרונים, ונראה שהפך לאחד מנושאי השיחה העיקריים בארוחות הערב בימי שישי. הביטקוין, אותו מטבע וירטואלי שמסעיר את הדמיון העולמי לא מפסיק לייצר כותרות, וערכו עלה בקצב מסחרר ואף נגע בשיא של יותר מ-19,000 דולר. בתקופה האחרונה, דווקא איבד המטבע הווירטואלי מערכו וכעת הוא נסחר סביב 14,000 דולר "בלבד". ועדיין, מי שקנה ביטקוין בתחילת השנה, יצר לעצמו רווח (לפחות על הנייר) של יותר מאלף אחוזים. גם בבורסה בתל אביב לא נשארו אדישים לתופעה, ויו"ר רשות ניירות ערך כבר הודיע כי לא יאפשר לחברות שערכן מבוסס על ערך הביטקוין - להיסחר בבורסה.
איך פרץ הביטקוין לחיינו? האם יש לו ערך אמיתי? והאם כל אחד מאתנו יכול לקנות ביטקוין?
ננסה לעשות קצת סדר.
לפני שנתחיל, הנה לכם 3 עובדות מעניינות על הביטקוין:
את הדולר, השקל, היורו ושאר המטבעות המוכרים לנו מנפיקות ממשלות, כאמצעי חליפין מוסכם; הביטקוין לעומתם הוא יוזמה פרטית לחלוטין של אדם שהשתמש בשם הבדוי סאטושי נקאמוטו – ולמרות שלל השערות, כמו למשל שמדובר ביזם אילון מאסק (שייסד בין היתר את PayPal ואת טסלה), זהותו עדיין לא ידועה בוודאות. נקאמוטו פיתח תוכנה ה"מנפיקה" את הביטקוין באמצעות תהליך המכונה "כרייה" – חישוב אלגוריתמים מורכבים במיוחד. העסקה הראשונה במטבע בוצעה רק שנתיים לאחר השקתו, ב-2010 – אז הוא שימש לתשלום תמורת מגש פיצה.
אם ב-2010 שימשו 10,000 ביטקוין לתשלום על מגש פיצה בשווי 25 דולר – הרי שכיום, אפשר לקנות בהם הרבה יותר, לפחות על הנייר. שווי השוק של הביטקוין, נכון ל-10 בדצמבר, הוא כ-260 מיליארד דולר – שווי הגבוה מזה של חברות ענק כמו קוקה קולה, בואינג, דיסני וג'נרל אלקטריק. כיום, 10,000 ביטקוין שווים לא פחות מ-150 מיליון דולר. מספיק להרבה מאוד מגשי פיצה.
מי שהשקיע בביטקוין בזמן, קיבל תשואה נאה ביותר – כמו למשל נער בן 18, שלפני שש שנים קיבל במתנה 1,000 דולר ורכש בהם ביטקוין. כיום מוערך הונו ב-1.7 מיליון דולר. גם התאומים קמרון וטיילור וינקלווס – הידועים כמי שתבעו את מארק צוקרברג בטענה שגנב מהם את הרעיון של פייסבוק – ראו את הנולד, והשקיעו בביטקוין 11 מיליון דולר לפני כארבע שנים. כיום, הם ראשוני המשקיעים בביטקוין שראו החזר של יותר ממיליארד דולר על ההשקעה.
אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי בפסגות בית השקעות אורי גרינפלד

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי בפסגות בית השקעות, מתייחס להשקעה במטבע הוירטואלי:

הביטקוין הוא ספקולציה בלבד?

"בהגדרה, הביטקוין הוא אינו נכס להשקעה", אומר אורי גרינפלד, "השקעה היא נכס שמניב לאורך זמן תזרים מזומנים כלשהו. מניה, למשל, מניבה דיבידנדים ורווחים של החברה שהשקעתי בה; איגרת חוב נותנת לי ריבית. כלומר, אני מצפה לקבל מהנכס הכנסות, ובודק אם השקעות מסוימות מעניינות ביחס לסיכון שבהן.
הביטקוין אינו נכס, כי אין לו תזרים מזומנים. אני יכול לקנות אותו אם אני חושב שבעתיד המחיר שלו יהיה גבוה יותר, אבל הוא לא יניב לי תשואה אם יישאר במחיר הנוכחי. זו ההגדרה של ספקולציה – הערכה שהמחיר יעלה, או ירד. כל עוד רוב השוק, או האנשים שקונים ביטקוין, מאמינים שהמחיר יעלה – הוא אכן ימשיך במגמה זו, כי יהיו יותר קונים ממוכרים".

מדוע הביטקוין מרכז תשומת לב רבה כל כך?

"כי אנחנו חיים בעולם שבו הטכנולוגיה תופסת יותר ויותר חלקים ממנו", אומר גרינפלד. "לאחר המשבר של 2008, האמון של הציבור בכלכלה המסורתית ובסקטור הבנקאי נפגע באופן משמעותי - וזה בדיוק הוואקום שהביטקוין נכנס אליו, כתחליף להשקעות המסורתיות. הייתה תחושה שאי אפשר להמשיך באותו כיוון כמו קודם, ואנשים חיפשו אלטרנטיבות.
אני מבין את הגישה הזו, אבל לא בטוח שהביטקוין באמת מייצר אלטרנטיבה. ביטקוין הוא תרגום של המחיר הדולרי, אבל הכלכלה מתנהלת בדולרים. הוא יהיה מטבע אמיתי רק אם כל המטבעות הרגילים ייעלמו. רק אז הוא יוכל להיות מטבע חליפין עולמי, כשיטה להעביר מוצרים וסחורות בין העולם, ללא ממשלות או כלכלות נפרדות. אני לא רואה עולם בלי ממשלות, מדינות ודולר. הכוח הכי גדול של מדינה זה להדפיס כסף, ומדינות לא יוותרו כל כך מהר על הכוח הזה. הביטקוין מסמל עולם אוטופי. אולי אפשר יהיה לקנות בו סחורות, אבל בהתאם לערכים הדולריים".
גרינפלד מעריך שהביטקוין לא ישנה את הכלכלה העולמית. "יש מאות מטבעות וירטואליים אחרים. כרגע, ההייפ הוא סביב הביטקוין - אבל ההיסטוריה מראה שהייפים כאלה נגמרים מתישהו, וכמשקיע, אתה לא רוצה להיות זה שיגלה שההייפ נגמר".

האם הביטקוין הוא בועה?

"אני לא אוהב את המילה 'בועה', כי זה אומר שערך של נכס כלשהו מתנתק מהשווי הכלכלי שלו – ולביטקוין אין ערך ריאלי. אוהבים לקרוא לזה בועה, אבל אין לנו דרך למדוד האם המחיר שלו מתנתק מהשווי הכלכלי. מהסיבה הזו, כבית השקעות, זה לא נכס שנשלב בתיקי ההשקעות שלנו".
אין באמור לעיל כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק השקעות/ מס על ידי יועץ/משווק או יועץ מס או סוכן פנסיוני בעל רישיון עפ“י דין המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין באמור התחייבות להשגת תשואה כלשהי פסגות לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרמו משימוש בכתבה זו, אם יגרמו. הכתבה נעשית כשירות לקורא בלבד ועלולים ליפול בה טעויות ועשויים לחול בה שינויי שוק ושינויים אחרים. פסגות אינה מתחייבת לנכונות הנתונים והמידע המופיע במסגרת הכתבה. בכל מקרה של סתירה בין האמור לעיל לבין הוראת הדין, תגבר הוראת הדין. כל האמור במאמר זה בכפוף להוראות הדין כפי שיחולו ועשויים להשתנות מעת לעת. ט.ל.ח